IMG20240513102417

Human Connection – Castle Bridge

Verbondenheid ervaren met mensen om je heen. Gewaardeerd, gezien en gehoord voelen.
‘We zorgen voor: eigen lichaam, kunde/leren, elkaar, het klaslokaal, gevoelens en verantwoordelijkheid.’

Vandaag hebben we de school Castle Bridge bezocht. Wij zijn hier ontvangen door een leerkracht vol passie voor zijn vak, José. José heeft ons met zijn mooie woorden en sprekende verhalen meegenomen in de visie van de school en zijn enthousiasme als leerkracht. Het is vandaag maandag en Castle Bridge heeft iedere maandag een weekopening, deze hebben wij dus ook mogen ervaren! Ouders, kinderen en leerkrachten komen samen in de podiumzaal en zingen verschillende liedjes, onder leiding van de muziekdocent en een moeder. Het zijn Spaanse liedjes uit de jaren 60. Met een reden, omdat in dit jaar er veel is gebeurd. Er waren veel protesten en Afrikanen kregen gelijke rechten in Amerika. De liedjes hebben een boodschap over respect, vrijheid en gelijkheid. Deze strijd om respect, vrijheid en gelijkheid is nog niet over, daarom vindt Castle Bridge het belangrijk dat daar aandacht aan besteed wordt. Ik vond het mooi om te zien hoe het de kinderen met elkaar verbond. Er werd goed en met enthousiasme meegezongen.

Schoolbreed houden zij een thema aan. Afhankelijk van de groep wordt er een project gekozen en uitgevoerd. Er wordt gekeken wat de kinderen op dat moment interessant vinden en waar zij meer over te weten willen komen. Deze projecten sluiten zij aan bij de actualiteit, zodat het ook een betekenis heeft voor de kinderen en zij het kunnen herkennen en direct mee kunnen nemen in hun leven binnen de maatschappij. De projecten kunnen op verschillende manieren vormgegeven worden: tekenen, knutselen, acteren, schrijven/stellen, een museum, een toneelstuk, posters, etc. 

Voor het vinden van informatie binnen hun project gebruiken de kinderen een site die zij van de leerkracht aangewezen krijgen. Daar zoeken zij naar artikelen die passen bij hun onderwerp.

Het was leuk om te zien hoe het thema in alle klassen en op de gang terug te vinden was, iedere groep heeft op hun eigen manier diepgang gezocht binnen het thema. Ik was benieuwd hoe dan een project gekozen wordt, dus ik heb hier het gesprek met José over gehad. Hij vertelde dat de leerkrachten een thema kiezen en dat zij dat bespreken met de kinderen. De kinderen gaan in gesprek met elkaar en met de leerkracht, waardoor de leerkracht een beeld krijgt wat zij binnen dat thema zouden willen leren. Aan de hand van de talenten van de groep wordt de verwerking gekozen. Per jaar verschilt dit dus. Ik vind dit een hele mooie manier om de intrinsieke motivatie van kinderen aan te spreken. Graag ga ik hier dan in mijn groep ook mee experimenteren. Hoe ik het precies zelf vorm zou willen geven weet ik nu nog niet zo goed. Ik heb mij vandaag laten inspireren en neem dit mee naar Nederland. Door straks zelf te doen en te ervaren hoop ik hier een mooie ontwikkeling in te gaan maken.

Zoals in mijn eerste blog beschreven ben ik benieuwd naar Zin In Lezen binnen de scholen hier. Vandaag heb ik heel veel Zin In Lezen teruggezien binnen deze school. Ik herkende ook heel veel in wat ik zelf ook in mijn groep doe. Leuk om te zien dat dit hier ook echt terug te zien is en ook ergens fijn dat ik veel herkende. Vandaag heb ik veel verschillende verwerkingen in de klassen en op de gang gezien. Deze heb ik allemaal gefotografeerd, zodat ik wat meer input heb voor verschillende soorten werkvormen/verwerkingen. Ik kwam een werkvorm/verwerking tegen die ik laatst toevallig met precies hetzelfde onderwerp heb toegepast in mijn groep! Zo ver weg, maar toch zo dichtbij.

Al met al een dag vol indrukken en genoeg om zelf mee te experimenteren en het mezelf en mijn groep eigen te maken.

Op naar morgen weer een mooie dag op een andere school! 

Recommended1 recommendationPublished in Geen categorie

Deel deze post

5 reacties

  1. Hoi Romy, dat is geweldig, dat je al veel herkend van ons werken! Als ik het goed begrijp heb je mooie inspiratie opgedaan om met de kinderen met diepgang in gesprek te gaan om ze nog meer te betrekken bij hun eigen werk! En dat van de ander. Mooi!!

  2. Mooi wat je allemaal ziet en hebt bevraagd. Nieuwsgierig naar wat het betekent voor jou. Hoe het jouw handelen beïnvloed. Wat jullie daar samen in maken ook. Alle goeds en volop moois op Parker!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *