Knipsel

Hoppathee Eef gaat naar Amerika.

Drie jaar geleden sprong ik in de armen van Jolanda (collega van de Tuimelaar die ook mee gaat op reis), ik mocht toch mee naar New York. Weg van de reservelijst, in de herfstvakantie op weg naar New York en Boston. Op zoek naar antwoord op mijn vragen. Ik wilde graag zien hoe de kinderen werkten aan eigen leerdoelen. Mijn kleine rugzakje vullen met grote verhalen en nieuwe ideeën. Toen kwam de o zo vervelende corona om de hoek kijken. Alles geparkeerd en de boel de boel gelaten.

Tijdens de roadtrip in Zuid-Europa was ik samen met Alex (mijn man, dit klinkt na een paar maanden nog steeds gek) de zomervakantie 2023 aan het plannen. Als de reis naar New York doorgaat gaan we naar west-Amerika en anders naar oost-Amerika. Gelukkig gaat het dan nu echt gebeuren. Mijn dromen komen allebei uit.

De afgelopen weken ben ik mezelf aan het voorbereiden op de reis naar New York. Nieuw leerdoel schrijven, Esta aanvragen, eerder vertrek plannen en eten en drinken in grotere maten. Ik drink al eventjes uit een pul ipv een kopje, eet regelmatig een extra taartje of vleesje van het gourmet. Nee alle gekheid op een stokje, nu terug naar de CES-reis.

Door drie jaar extra op de Tuimelaar te werken ben ik mezelf meer gaan verdiepen in het rekenonderwijs en de executieve functies. Focus leggen op de intrinsieke motivatie, handelend rekenen en voor alle leerlingen één leerdoel maar de weg ernaar toe verschilt.

De kinderen eigenaar te laten zijn van hun eigen doel en handelen. Kinderen mogen meer in zien dat ze veel meer kunnen dan dat ze soms laten zien. Ik merk, in de klas, dat er niet altijd vanuit die intrinsieke motivatie gewerkt wordt. Trouwens.. ik heb eindelijk een klas zover gekregen dat ze iedere week zichzelf aansporen om de tafels te gaan oefenen en elke keer zijn er weer kinderen bij die hun tafeldiploma behalen. Dit is dan maar een leergebied, terwijl je graag zou willen dat dit bij meerdere vakken werkt.

Waar ik dus vooral benieuwd naar ben, is hoe begeleiden/kaderen ze verschillende leergebieden, zodat ieder kind hun eigen doel kan bereiken. En om dan meer zicht te gaan krijgen op de intrinsieke motivatie en het uitlokken van positief gedrag bij lessen en andere activiteiten. Op welke manier worden executieve vaardigheden vormgegeven met betrekking tot reactie-inhibitie?

Nu ben ik er eventjes voor gaan zitten om een blog te schrijven. Het verbaasde mij dat het toch redelijk is gelukt. Misschien nog onduidelijk, maar dat mag ook. Ik spring normaal gesproken ook van hak op de tak. Op naar een mooie reis naar die scholen in New York en Boston. 

Recommended1 recommendationPublished in 03: Goals apply to all students, 05: Student-as-worker, teacher-as-coach, Reis2023

Deel deze post

6 reacties

  1. Lieve Eef,

    Ik wens je een prachtige reis, met vele inzichten die in je rugzakje mee gaan richting Nederland. Waar wij hier van mogen smullen en vooral geïnspireerd door mogen raken!
    Ik lees met je mee!

    Liefs,
    Désirée

  2. Dag Eefje,

    ik ben vooral benieuwd geworden na het lezen van je blog hoe jij het principe “Goals apply to all” gaat bekijken. in je blog lees ik er eigenlijk twee dingen over nl. Enerzijds schrijf je dat je voor alle kinderen 1 leerdoel wil bieden en een weg ernaartoe die mag verschillen. Een eindje verderop schrijf je over elk kind en het “eigen” leerdoel.
    het klinkt simpel, goals apply to all, in de praktijk is het echt moeilijk. je moet zo goed weten hoe je elk individueel kind naar een doel of vaardigheid kunt begeleiden. en hoe manage je dat in een groep van 25-30 kids..
    ik denk zelf overigens dat de intrinsieke motivatie als vanzelf enorm versterkt wordt als een kind weet naar welke doel het toe aan het werken is, voelt dat jij als professional het vertrouwen hebt dat dat ook gaat lukken en de handvatten weet te bieden om er te komen. want echt.. van nature WILLEN kinderen (en volwassenen) leren! ik wens je een topreis toe! Martijn

  3. Eefje, je schrijft nieuwsgierig te zijn hoe op de Amerikaanse scholen de kinderen voor verschillende leergebieden hun eigen doelen kunnen behalen en hoe jij dat als professional kan begeleiden. Mooi om daar naar op zoek te gaan! Probeer onze reis voor jezelf wel te kaderen door bijvoorbeeld één vakgebied centraal te stellen. Dit om te voorkomen dat je aan de oppervlakte blijft hangen en de diepte niet ingaat met het uitpluizen van je nieuwsgierigheid naar hoe de doelen via verschillende wegen voor alle kinderen gelden. De vertaalslag naar andere gebieden kan je op een later moment zelf maken, daar heb ik alle vertrouwen in. Heel veel inspiratie en inzichten toegewenst. We gaan er met elkaar een mooie reis van maken.

  4. Hopatee Eef is los zou ik denken! Je maakt wat mij betreft wat goede keuzes die hopelijk ook volop je vragen en observaties gaan bepalen. Want… met focus aanbrengen is het mogelijk om diepgang te realiseren. Ik zie je dat doen voor vakgebied, voor ontwikkeling executieve functies én voor intrinsieke motivatie. Da’s een mooie combi. En met name dat laatste ook zo bepalend in de kwaliteit van leren van het kind. Hoop dat je vanuit deze nieuwsgierigheid volop aanknopingspunten vindt voor wat dan belangrijk is voor jou als professional in het stimuleren / ontwikkelen ervan en wat je daarbij dan ook binnen je gemeenschap van de Tuimelaar te doen kunt hebben. Nu al nieuwsgierig naar wat de leerervaringen voor je gaan betekenen. Maak moois en heb het goed!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *