PhotoGrid 1571788361754

Hope is believing….. 

Een ochtend op Brooklyn New School

In een heel ander stuk New York staat het prachtige gebouw van Brooklyn New School. We hebben daar een prachtige, hele rijke leeromgeving gezien. Alles wat je ziet, nodigt een kind uit tot onderzoek en leren.

Het valt op dat er heel veel volwassenen in de klas zijn; teachers, co-teachers, stagiaires, begeleiders, vrijwilligers en ouders. Dat schept natuurlijk heel veel mogelijkheden en is niet te vergelijken met de situatie in het Nederlandse onderwijs. Toch zijn er veel mogelijkheden die ik zo in mijn klas kan gaan uitproberen.

Wat neem ik mee:

– elk kind maakt een leesportfolio. Je leest een boek en verwerkt dit. Dat kan bv door het maken van een tekening, een verslag, woordweb of je gaat in gesprek over het boek. Dit verzamel je en kan in je leesportfolio.

– meer variatie aanbieden bij verwerking van een project. Dus bv niet met de hele klas in groepjes een poster maken over het onderwerp, maar een groepje bouwt iets, een ander schrijft een verhaal enz. En niet iedereen moet alles doen, maar kies zelf!

– extra instructie op het kleed. Dus lekker op de grond met concreet materiaal. Want extra instructie is leuk!

Leervraag:

Nog steeds heb ik geen sluitend idee over het eigenaarschap van kinderen en hoe je dat door middel van bv kindgesprekken kunt stimuleren.

Maar wat ik wel overal zie is heel veel in gesprek gaan met de leerlingen. Over zichzelf, gevoelens, wat ze maken, hoe ze het maken. Daarbij steeds reflecteren en inzicht geven in hun gedrag/handelingen en de gevolgen daarvan. 

Recommend0 recommendationsPublished in 04: Personalization, Reis2019

Deel deze post

6 reacties

  1. Hoi Mariëlle, mooie voornemens. Wat is je bedoeling, waarom kies je voor deze? Je schrijft over eigenaarschap, ben benieuwd hoe je eigenaarschap ziet in relatie tot je voornemens. Ik zie uit naar je volgende vlog of blog.

  2. Hallo Marielle, je beschrijft dat de klas uitnodigt tot onderzoek en leren. Wil je daar met je eigen klas iets mee? Daarnaast lees ik dat je kinderen meer wil laten kiezen (hoe verwerken ze een boek, hoe werken ze een project uit). Kan je uitleggen wat Voor jou de ‘why’ hiervan is? Kan je voor jezelf formuleren welke elementen bijdragen aan eigenaarschap? Hoe werkt dat bij jou? Wanneer voel jij eigenaarschap over heugen ontwikkeling?

  3. Ha Marielle, Wat neem je mee en wat ga je veranderen . Ben zo benieuwd hoe je jezelf opnieuw uitvindt en wat je wel of niet belangrijk vindt. Hoe ga je om met verschillen. En waarin zit jouw eigenaarschap? Heerlijk om te lezen dat je zo bezig bent met denken en hoe te doen.

  4. Hoi Marielle, mooi hé, al die gesprekken tussen tussen onderling en tussen kinderen en leerkrachten. Wij organiseren kindgesprekken terwijl zij dat de hele dag door doen eigenlijk. Mooi ook dat die gesprekken ook juist over gevoel gaan. Is dat iets wat je ook wilt meenemen naar jouw gesprekken met kinderen?
    Veel inspiratie plezier nog in Boston.

  5. Vrees dat ik ‘slecht nieuws’ heb 😉
    Een sluitend idee bij eigenaarschap…. volgens mij bestaat dat helemaal niet.
    Juist als je de autonomie van jezelf en voor kinderen van belang vindt zal dat dus nooit sluitend zijn… zoiets als een levenslange zoektocht ? en dan ook nog eens per persoon verschillend….
    Heb het fijn!

  6. Hoi Mariëlle
    Wat een reis hè? Het doet zó veel met je…vooral chaos brengen in je hoofd. ?
    Maar er komt mooi onderwijs van, dat weet ik ook. Nog elke dag blij met mijn kleed, instructie in de kring, extra instructie op het kleed….
    Neem de tijd!

Laat een antwoord achter aan Suzanne Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *