De afgelopen twee dagen waren we op de Parker High School.
Een middelbare school in Boston, met een waanzinnige mooie benadering naar kinderen.
De meeste indruk maakte de eerste dag de leerlingen die ons kwamen vertellen over hun portfolio. Ze krijgen namelijk geen punten, maar moeten een portfolio maken waarmee ze uiteindelijk hun Gateaway mogen houden.
Zo vroeg ik aan één van de leerlingen waarom Parker High School zo bijzonder was. Hij vertelde dat hij hier leert om fouten te maken. Hoe moet ik leren als jij mij niet vertelt wat ik moet veranderen. Dit was een enorme eyeopener, want dat is natuurlijk helemaal waar.
Je leert om te groeien als leerling. Je moet namelijk fouten kunnen maken om te groeien. Hij vertelde ook dat hij het heel fijn vond om feedback te krijgen, want cijfers vond hij niet fijn. Als je cijfers krijgt voelt het al een afstraffing, omdat ik niks mag/kan veranderen. Ik vond deze houding van leerlingen ontzettend inspirerend. Het is een open leerhouding, de leerlingen hier willen echt leren en zijn niet bang om fouten te maken. Door deze openhouding kunnen ze ook echt leren. Daarbij gaf hij het wel aan dat hij dit de eerste twee jaar wel moeilijk vond, maar dat hij het heeft geleerd. Hier is hij nu ontzettend trots op.
Tijdens dag twee zijn we verder in gegaan op het evalueren. Hoe kunnen wij dit integreren in onze scholen. Ik wil het evalueren weer bewuster gaan vorm geven. Hier heb ik heel veel leuke ideeën over. Ik heb nu al zin om deze eerst in het klein samen met mijn duo-partner te gaan uitproberen om daarna het team te vertellen over onze ervaringen hiermee.
De leerlingen voelden zich ook echt gezien door hun leerkrachten. Ze voelde zich gehoord. Dit kwam ook de eerste dag terug wanneer we met kinderen spraken. Hoe fijn is dat, je komt op school en je voelt je gehoord en gezien. Wat een veilig gevoel. Dat gun je toch ieder kind!
Maar wat gebeurt er dan als een leerling niet met dit vertrouwen om kan gaan. Op Parker High School hebben ze bijvoorbeeld een raad. Als een leerling iets heeft gedaan wat echt niet kan, dan bespreken ze in deze raad, gevuld met alleen maar leerlingen, wat de consequenties kunnen zijn. Dit spreekt van heel veel vertrouwen aan de kinderen.
Ik vind het heel belangrijk dat kinderen eerst in de kring komen om even te kunnen landen. De meeste kinderen hebben al een drukke ochtend gehad en moeten in de klas even tot rust kunnen komen. Hun hoofd moet leeg zijn voordat ze tot leren kunnen komen. Anders blijft hun hoofd misschien nog bij het konijntje die ze ’s ochtends hebben geknuffeld en gaan missen. Op Parker High School hebben ze elke morgen in een kleine groep een check in om dit te kunnen doen. Hiervoor heb ik wel hele mooie vragen gezien om te stellen tijdens deze incheck. Het hoeft niet alleen maar te gaan over hoe de kinderen erbij zitten, maar het mag ook een hele random vraag zijn. Bijvoorbeeld welk eten vind je echt niet lekker?
Tijdens dit vragen rondje mag je niet op elkaar reageren. Kinderen moeten in één zin antwoord kunnen geven. Maar juist om even je hoofd even leeg te maken. De kinderen mogen loskomen van hun thuis situatie om weer op school te kunnen aarden. Super fijn om de kinderen deze rust te kunnen geven. Dit wil ik zeker meenemen naar onze school. Het eerste berichtje aan de onderbouw is er al over gestuurd.
Ik heb heel veel energie en VERTROUWEN om al deze mooie ideeën te kunnen toepassen.
Recommend0 recommendationsPublished in Reis2024, Reisblogs