Het tweede schoolbezoek

Vandaag de tweede school bezocht. Mijn focus voor vandaag was: differentiëren en eigenaarschap.

Met name de tweede heb ik hier terug gezien bij project time. Kinderen bedenken zelf wat ze willen leren. Ze bepalen dus zelf hun doel.  Om kinderen hierbij te begeleiden is het van belang dat je de juiste vragen kunt stellen om ze een stapje hoger te krijgen. Dit is een vaardigheid waarin ik mezelf nog zou kunnen verbeteren.

Wat voor mij ook een echte eye opener was, was de manier waarop leerkrachten en kinderen reflecteren op het proces en niet op het product. En hoe het voor kinderen zichtbaar werd om juist te reflecteren op het proces en niet op het product. Welke dingen zijn daarbij van

Daarnaast viel mij de rust van de leerkrachten op. Zelf, en wellicht dat er collega’s zijn die dit herkennen, heb ik nogal eens het idee dat ik veel dingen moet doen tijdens een les. Dit brengt bij mij weleens een gevoel van onrust te weeg. Kinderen voelen dat aan en zij worden hier dan ook onrustig van. Maar waar komt het gevoel vandaan dat er nog zoveel dingen gedaan moeten worden?

Tijdens de reflectie tijd met de ces-collega’s kwam de vraag boven of het nodig is om een methode te gebruiken of niet. Al pratende hierover kwam ik voor mezelf tot de ontdekking dat het heel belangrijk is om de einddoelen van je groep te kennen. De manier waarop je die bereikt kan heel verschillend zijn. Met methode, zonder methode. Tijdens de rekenlessen viel mij op dat kinderen niet heel veel sommen maken maar dat ze wel uit moeten leggen (middels woorden of tekenen) hoe ze tot een antwoord komen. Op het  moment dat ze dat kunnen hebben ze het begrepen. Dus weer het proces en niet het product is belangrijk. Ook met slechts 4 sommen kun je zien of kinderen de stof begrijpen. Less is more, depth over coverage. Zit er dan teveel lesstof in een methode? Voor mij, als leerkracht van de taalklas, zou het een uitdaging zijn om me de doelen en leerlijnen van groep 3 t/m 8 heel goed eigen te maken. Daarmee zie Ik dan wellicht een kans om nog meer te kunnen differentiëren binnen de taalklas waar zoveel verschillende kinderen van verschillende leeftijden, met verschillende voorkennis en verschillende niveau’s zitten.

Differentiatie in de aanbieding van de stof zoals ik dit van te voren bedacht had, heb ik vandaag niet gezien. Toch denk ik dat er andere dingen in het onderwijssysteem van The Neighborhoodschool voor mij een opening zijn om meer differentiatie binnen onze taalgroep te kunnen toepassen. Als je kinderen beter op hun eigen niveau kunt begeleiden kun je ze ook aanspreken op hun eigenaarschap!

Recommend0 recommendationsPublished in 02: Less is more, depth over coverage, 04: Personalization, Reisblogs

4 reacties op “Het tweede schoolbezoek”

  1. Dag Renata,

    je beschrijft de struggle van het zelf vaak veel moeten doen in een les.
    Als de kinderen meer eigenaar zouden zijn van hun eigen leerproces, moeten juist zij veel doen en hard werken en heb jij de gelegenheid om inderdaad meer te gaan begeleiden, in de vormDat vraagt vertrouwen/loslaten. Wat heb jij nodig om dat vertrouwen in de kinderen te laten groeien?

  2. Renata,

    Dus in plaats van zoeken naar hoe differentieer ik in aanbod, vooral op zoek naar hoe kan ik vaststellen of een kind dit leerdoel heeft behaald. Of misschien zelfs, hoe kan een kind zelf laten zien dat het doel behaald is. Kan je voor jezelf het begrip differentiatie nog wat meer uitdiepen? Wat betekent dat voor jou? Hoe helpt het de kinderen in je klas verder?

  3. Ja wat jij ziet. Die rust. Rust als keuze als uitgangspunt van handelen (waar de wereld zo gigantisch druk is of druk gemaakt wordt door onszelf)… Mooi! Hou de focus op proces als wezenlijk resultaat ook maar fijn vast Renate. Heb het goed!

  4. Wauw Renate, hoe mooi dat wat jij daar ziet aansluit bij de rekenscholing die we volgen. Aansluiten bij de leerlijn, keuzes maken, rust bewaren.
    Ik bén erg benieuwd hoe je er voor gaat zorgen dat je dat vast gaat houden in Nederland. Zou het je lukken dit ook over te brengen op jouw collega’s de rust en keuzes maken????

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: