Het jaar is klaar op naar het volgende

Vandaag het schooljaar afgesloten nu thuis aan het evalueren, reflecteren en vooruitkijkend op het nieuwe jaar. Welke dingen ga ik anders doen? Wat blijft hetzelfde? Waar ben ik tevreden over? Wat kan/moet nog beter? En tegelijk aan het plannen voor de vakantie. Wanneer start ik met pakken? Wat vergeet ik normaal en mag dit jaar echt niet ontbreken (wat toch gaat gebeuren).

Er gaat op dit moment van alles door mijn hoofd met betrekking tot volgend jaar. De start, de eerste periode en natuurlijk de CES reis. Van voorgaande collega’s veel gehoord en nu nog nieuwsgieriger geworden. Wat wil ik echt zien? Waar wil ik in in groeien?

Als ik ga kijken naar de CES principes ben ik vooral benieuwd naar het principe Student-as-worker, teacher-as-coach.

Want hoe organiseer ik als leerkracht onderwijs op maat voor de leerlingen in mijn groep waarbij ik iedereen motiveer en de leerlingen volg in het behalen van hun (persoonlijke) doelen?

Daarnaast ben ik ook zeer benieuwd naar hoe de docenten de leerlijn zichtbaar maken zodat de kinderen weten waar ze naar toe moeten werken? 

Gaat mijn planning voor komend schooljaar na de CES-reis al weer op de schop? Ga ik rigoureus veranderen? misschien wel, misschien niet. Over exact een jaar ga ik alles weer evalueren en dan begint het molentje weer van voor af aan. 

Nog 102 dagen tot New York

Nog 18 dagen tot mijn vakantie

Recommend0 recommendationsPublished in Reis2019

Deel deze post

5 reacties

  1. Ramon,

    Wat leuk dat jij dit jaar de reis naar New York en Boston gaat maken! Je hebt van je collega’s al mooie verhalen gehoord over hun reizen. Mooi dat je nu aan het eind van het schooljaar voor jezelf even stilstaat, even reflecteren op alle mooie dingen die er in jouw klas gebeurd zijn. Ik ben benieuwd naar de inzichten die je daarbij hebt gekregen. Als leraar voor de klas maak je ook een soort reis. Een reis waarbij je van te voren dingen hebt ‘meegenomen’, maar ook gedurende de reis ontdekt wat je vergeten hebt. Wat doe jij als blijkt dat je iets vergeten hebt of wanneer wat je meegenomen hebt niet blijkt te passen? (Kan je dat vertalen naar onderwijs op maat en kennis van leerlijnen?)
    Voor nu een hele fijne vakantie!

  2. je zin over de motivatie van kinderen vind ik interessant. ben jij degene die de leerlingen motiveert, of vertrouw je op hun intrinsieke motivatie en zoek je naar manieren om die aan te boren? Ik lees er graag in je volgende blog wat meer over.
    Een hele mooie zichtbare leerlijn ga je zien op Parker. daar is dat prachtig uitgewerkt en helder gepresenteerd aan de wand van elk lokaal. je ziet daar overigens ook een mooi voorbeeld van goals apply to all.. een (in Nederland) lastig principe in de praktijk.

    mooi die evaluatieve vragen aan het begin van je blog, vergeet daarbij vooral ook niet de beroemde “waarom-vraag”.
    ik wens je een mooie inspirerende reis toe!

  3. Hoi Ramon,
    Heel herkenbaar die nieuwsgierigheid en onzekerheid. Wat kan ik gaan verwachten, wat ga ik zien en ontdekken en ga ik echt rigoureus veranderen als ik terug ben? Weet dat er in Amerika veel te zien en te ontdekken is. Het zet je enorm aan het denken. Het leert je te denken over je eigen handelen en jouw visie op onderwijs. Je gaat er soms zelfs even van doemdenken, doe ik eigenlijk nog wel iets goed?? Vrees niet, dat moment overkomt iedereen. Bedenk tijdens de reis kleine stappen die je meteen kunt gaan toepassen als je terug bent. Geniet van die kleine successen en gun jezelf de tijd voor eventuele grotere veranderingen.

  4. Hoi Ramon, de zomer is voorbij en je eerste reisje naar de USA zit er al op. De tweede komt steeds dichterbij. Ik lees een aantal subvragen in je hoofdvraag. Onderwijs op maat, iedereen gemotiveerd en dat je leerlingen wilt volgen in het behalen van de doelen. Wat heb je precies voor ogen, hoe ziet dat er voor jou uit? En bedenk ook vooral wat je al doet, wat goed gaat. Neem dat laatste zeker mee! En mogelijk kun je je leerlingen eens bevragen hoe zij er tegenaan kijken. Tot woensdag.

  5. Misschien is het ook nog even interessant jezelf af te vragen wat jou ten diepste motiveert ? Waar ga jij voor ? Waar blijkt dat uit ? Wat doe je daarvoor ? Welke ruimte heb jij daarvoor nodig. En… als je dat voor jezelf weet… vind je misschien bij de kinderen in je groep hele andere ‘ingangen’ > waar willen zij voor gaan ? Waar hebben ze jou dan bij nodig bijvoorbeeld.
    Maak moois ginds Ramon. hele goede reis@

Laat een antwoord achter aan Arjan Barink Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *