Manhattan 336708 1920

Het aftellen is begonnen!

Tjeetje, nog 6 dagen en de reis gaat echt beginnen. Althans echt beginnen, voor mijn gevoel is mijn reis al een beetje begonnen. Mijn hoofd is namelijk al hard aan het werk gezet. Inmiddels draait het songfestival liedje why, why, why, why, why van Trijntje Oosterhuis overuren in mijn hoofd. Ik heb het natuurlijk over de waarom vraag. De wortels van de boom. Waarom maak ik deze keuze? Waarom vind ik dit? Etc. Deze vragen kwamen ook weer terug bij de vorige bijeenkomst en in de verschillende feedback die onder mijn blog geplaatst waren.

Ik heb de volgende leervragen:

– Hoe maak ik persoonlijke leerdoelen zichtbaar bij kleuters?

– En hoe laat ik kleuters zelf een leerdoel stellen en controleren?

Mijn vragen zijn beantwoord wanneer ik ideeën/handvaten heb waarmee ik mijn vraag kan uitvoeren. Daarnaast ben ik heel geïnteresseerd in waarom CES-scholen ervoor kiezen om dit vanaf groep 1 te doen en wat hun visie hierachter is.

Je leest het al, een hoop HOE vragen. Mijn medereizigers probeerde er bij de vorige bijeenkomst ook al achter te komen waarom ik deze vragen heb en specifiek waarom ik kleuters deze doelen wil laten stellen.

Voor mij voelt dit als heel simpel. Ik ben ervan overtuigd dat kleuters dit kunnen. Het lukte mij echter niet om onder woorden te brengen waarom ik dit vind. Dit tot ik vanochtend de PIEX-training over CES volgde. Ik kwam het volgende stukje tegen:

Basis van vertrouwen is dat je kinderen hebt die al veel kunnen. Jij bent ervoor om die kennis en kunde te helpen uitbreiden. Ga op zoek naar wat een kind wil en kan leren, want voor elk kind is dit anders. Jij mag daarbij hoge verwachtingen hebben, want jij wil jouw leerlingen namelijk een hoger doel laten bereiken.

Dit is precies de reden waarom ik van mening ben dat mijn kleuters ook persoonlijke leerdoelen kunnen stellen. Het is alleen aan mij (en aan mijn duo/collega’s) om de juiste manier te vinden waarop dit gedaan kan worden.

Maar waarom wil ik dan persoonlijke leerdoelen bij kleuters? Dan komt eigenlijk meteen de volgende vraag in mijn hoofd op. Waarom niet? Waarom zouden we hier bij ons op school pas in groep 3 mee beginnen? We willen de leerlingen het stukje eigenaarschap bieden over hun eigen leerproces. Waarom zouden we hiermee wachten terwijl ik ervan overtuigd ben dat zij dit al vanaf groep 1 kunnen? Mits wij de juiste handvaten bieden.

Zoals iemand bij de vorige bijeenkomst al opmerkte, er zit een hoop passie bij mij achter. Ze zag mijn ogen twinkelen. Die passie voel ik dan ook echt. Ik zie het als een uitdaging en als iets moois dat wij toe kunnen voegen aan onze school. Ondanks dat ik het spannend vind, kan ik niet wachten om mijn leerkracht rugzak te vullen met inspiratie, handvaten en nog meer kennis. 

Recommend0 recommendationsPublished in Reis2019

Deel deze post

4 reacties

  1. Wauw Annika,
    Mooi dat jij met zoveel passie aan deze reis gaat beginnen. Vanuit de wil om de kinderen in jouw klas te laten leren en ontwikkelen. Hoge verwachtingen en doelen zijn natuurlijk niet alleen voor de kinderen in jouw klas van belang. Welk doel stel jij voor jezelf? Welke verwachtingen heb jij ten aanzien van je eigen leren? Ik ben heel benieuwd naar al jouw ervaringen tijdens deze mooie reis. Veel plezier!

  2. Annika, wat een krachtige start is dit! En wat top dat je al op de online training hebt rondgesnuffeld. Zo benieuwd naar jullie feedback. Weet je, dat met die doelen, voor ieder kind. Heeft ook te maken met zoiets als wezenlijke belangstelling voor waar een kind voor wil gaan. Wat hij/zij meemaakt, waar hij/zij nieuwsgierig naar is. Gesprekje daarover, veel fijne vragen stellen… deuren gaan open en kinderen kunnen er vervolgens prachtig over vertellen. Ga het heerlijk ervaren. Wens je goede reis veel inspiratie en leerplezier met je collega’s!

  3. Hallo Annika,
    Je gaat met een mooie insteek!
    Ik heb tijdens mijn CES reis mogen zien dat de ene kleuter de ander geheel zelfstandig, goed verwoord, ging helpen en zonder het voor te zeggen! Ze weten dat de ander ook zelfstandig een doel wil behalen, zo knap! Het lijkt mij zeker interessant om te gaan bekijken hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen!
    Ik wens je veel plezier!
    Groeten van een “oud” CESReiziger

  4. Hoi Annika, jouw ogen twinkelen als jij met passie over jouw vak praat. Ze zullen vast in Amerika nog meer gaan twinkelen. Het zou mooi zijn als jouw passie en die twinkeling door deze ervaring nog meer inhoud en betekenis gaat krijgen. Deze reis is een ontdekkingstocht naar de diepere betekenis waarom je dingen doet zoals je ze doet. Wat wil je behouden en wat wil je veranderen en hoe dan?
    Ga genieten van de mooie dingen die tijdens deze reis op je pad gaan komen. Neem wat bij je past en deel het met de kinderen en met je collega’s.
    Have fun and enjoy!

Laat een antwoord achter aan Sandra Beuving Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *