Op OBS Mettegeupel hadden we na de carnavalsvakantie een behoorlijke uitdaging. We hebben 6 groepen en in 2 groepen vielen ineens leerkrachten langdurig weg. Dat is meteen 1/3 van de groepen/ kinderen waar geen leerkracht voor beschikbaar is. Dat vraagt om uiterst flexibel en creatief denken. Gelukkig dacht ons gehele cluster en SAAM* flexibel en creatief mee vanuit kansen. Zij zagen mogelijkheden om ons hierbij te helpen. SAAM*/samen voelde nog nooit zo samen/SAAM*.
Het vervangingsprobleem is voor elke school zorgelijk en iedere dag weer een fikse uitdaging. Maar… elk nadeel heb zijn voordeel. Een urgentie biedt vaak ook nieuwe kansen en mogelijkheden. Het is nu dan ook het moment om kritischer en out of the box te gaan kijken naar de organisatie van ons onderwijs.
Hebben alle kinderen altijd een leerkracht nodig? Ik denk van niet maar wat maakt dan dat kinderen niet altijd een leerkracht nodig hebben? Als je vanuit de overtuiging dat niet alle kinderen altijd een leerkracht nodig hebben zou starten, welke kansen en mogelijkheden zijn er dan?
Hebben alle kinderen op de scholen die we gaan bezoeken de hele tijd een leerkracht? Ik ben nieuwsgierig naar de kansen en mogelijkheden die de scholen in NYC en Boston zien en benutten voor de organisatie van het onderwijs.
Recommend0 recommendationsPublished in 05: Student-as-worker, teacher-as-coach, 07: Demonstration of mastery;, 09: A tone of decency and trust, Reis2023
4 reacties
Dag Sabine,
interessante vraag over dat lerarentekort. en in welke mate dat speelt in de VS, of hoe ze daar onderwijs organiseren.
los van of de mensen die met de kinderen werken allemaal bevoegd leraar zijn, is de vraag ook interessant wat ze doen in hun dagelijks handelen, vanuit welke waarden, overtuigingen ze hun werk doen. of dat nu ondersteunende activiteiten, of meer lesgevende activiteiten zijn. misschien is er een overeenkomstig vertrekpunt merkbaar, een pedagogische basishouding, het daadwerkelijk aangaan van een echte verbinding met kinderen..
je gaat er vast mooie dingen van zien en meenemen naar Mettegeupel. en daar start meteen ook weer een heel nieuwe uitdaging. hoe jij jouw inspiratie, indrukken, weet te vertalen naar je collega’s die het cadeau van DE reis zelf nog niet hebben mogen ontvangen. daar gaan we het vast over hebben als we daar zijn! Mooie reis gewenst!
Martijn
Sabine, je blog roept bij mij een aanvullende vraag op: Wat doet het inzicht dat niet alle kinderen een leerkracht nodig hebben om te komen tot leren met de leerkracht en het beeld dat hij/zij van zichzelf heeft? Vanuit jouw rol als IB-er is het interessant om hier, samen met je collega’s, gesprekken over te voeren. Dat zou best eens tot mooie inzichten over ieders persoonlijke verwachtingen, normen en waarden en behoeften kunnen leiden. Ik ben benieuwd wat je allemaal gaat ontdekken en waar dat, op jouw school, toe gaat leiden.
Dag Sabine
Mooi dat je weer die kant op gaat. Ben nieuwsgierig naar wat dat enerzijds aan diepgang voor jezelf oplevert anderzijds in hoe je collega’s kunt begeleiden in hun ontwikkeling.
Ten aanzien wat je in je blog schrijft > zie je daar ook de koppeling met gekozen uitgangspunten / waarden van de school te maken. Zo heeft de Mettegeupel kernwaarde uitdaging > zou zo krachtig zijn als dat woord op allerlei manieren betekenis krijgt binnen de school. Voor kinderen, voor collega’s en voor organisatie van onderwijs > daar zou je eens op door kunnen vragen. Ook in wat Samen voor jullie betekent en wat het ginds betekent.
Wens je moois, en uitdaging in het maken van diepgang op waar je zelf, met collega’s en voor je school voor wilt gaan.
Hey Roomie,
Hoe tof dat je nu vanuit een andere rol en met andere vragen deze reis mag maken. Ik ben heel benieuwd naar de antwoorden op je vragen. Ik blijf je volgen!