6BD23969 8A99 47D2 8B05 101242950D92

“Hard work beats talent when talent does’t work hard.”(Kevin Durant)

Wat zegt een “beperking” over het talent van de student.

Boston Arts Academy is een high school met ruim 700 studenten in de leeftijd van 14 tot 18 jaar. Dit is het laatste gedeelte van het openbare schoolsysteem in Amerika. Deze school heeft een brede populatie uit alle wijken van Boston.

Ik wist in eerste instantie niet zo goed wat ik moest denken van deze school. Wij zijn leerkrachten vanuit het primair onderwijs en dit is echt het voortgezet onderwijs.

Maar wat een prachtige visie heeft deze school. Deze school gaat uit van de kracht van de student, het talent wat deze student heeft. Niet naar scores of naar resultaten.

Dat deze school populair is, is wel te zien aan de aantal aanmeldingen. 500 aanmeldingen voor 100-150 plaatsen.

De gedachte van deze school is prachtig, uitgaan van de creativiteit van de leerling. Kinderen met special needs worden hier in hun waarde gelaten. Er werd letterlijk gezegd: “The most disabled are the most creativily gifted”. Hoe mooi is het dat je dit kunt zien. Op deze school worden kinderen niet in hokjes geplaatst. Daar waar wij nogal snel geneigd zijn om in problemen te denken wordt daar in kansen gedacht.

Op iedere school die ik tot nu toe heb bezocht heb ik deze zelfde filosofie gezien. Elkaar in zijn waarde laten, dat is toch het allerbelangrijkst?



Fascinerend ook om een rondleiding te krijgen van een jonge drummer van 16/17 jaar oud, bijna klaar met Highschool en aan het begin van zijn carrière op College. Hoe betrokken deze jongen was bij het leren, daar kunnen de jongeren in Nederland heel veel van leren. Hij heeft een stukje gedrumd voor ons en toen wij vroegen naar zijn droom, zei hij niet ‘rijk worden’ of ‘beroemd worden’, maar hij zei: “Ik wil mensen blij maken met mijn talent. Het zou egoïstisch van mij zijn om mijn talent niet met anderen te delen. Mijn grote droom is om de hele wereld blij te maken met mijn muziek.”

De dag werd afgesloten met een dikke knuffel van de studenten en een oprecht dankjewel voor onze interesse in hun school. Ik kan alleen maar dankbaar zijn dat ik deze ervaring heb mogen meemaken en ik ben dankbaar dat zij dit wilden delen met mij. 

Recommend0 recommendationsPublished in 03: Goals apply to all students, 04: Personalization, 05: Student-as-worker, teacher-as-coach, 07: Demonstration of mastery;, 08: Commitment to the entire school, 09: A tone of decency and trust, Reis2019

Deel deze post

3 reacties

  1. Danielle, Denken in kansen en mogelijkheden geeft ruimte om te zijn wie je bent. Hoe mooi dat je dit mee neemt naar Nederland. Wat een prachtige reis hebben jullie gehad. Ik wens jullie een goede reis terug en hoor vast een keertje al jouw verhalen ?

  2. Ha Danielle, respect, elkaar in de waarde laten geldt voor iedereen. In de klas is het belangrijk voor kinderen naar elkaar, maar ook van leraar naar kinderen en terug. En ook voor collega’s onder elkaar is het heel belangrijk om respect naar elkaar te tonen. Samen maak je de school. Door elkaar aan te spreken wordt het ‘samen’ nog mooier en krachtiger. Daar zijn we al heel goed mee aan het werk. Samen ook dezelfde visie uitstralen zien ook de kinderen van de school, zoals jij het in de CES scholen hebt gezien en ervaren.

Laat een antwoord achter aan Vera Tonino Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *