Hard work beats talent, when talent doesn’t work hard.

Afgelopen woensdag zijn wij op bezoek geweest bij Mission Hill in Boston. Deze dag heeft veel losgemaakt bij heel veel mensen. De school verkeerd in zwaar weer. Zij zijn onder toezicht van de inspectie omdat hun scores niet hoog genoeg waren. Met als gevolg dat ze bepaalde dingen bij hun op school moesten aanpassen ondanks dat dit niet bij hun visie past. Zij waren hier heel eerlijk en open over en stelde zich daardoor heel kwetsbaar op. Dit zorgde voor hele mooie, open gesprekken. Dit zijn namelijk ook dingen waar wij in Nederland tegenaan lopen.

Deze open houding zag je door heel de school terug. Je kon elke klas binnenlopen, ongeacht waar ze mee bezig waren. Dit heb ik dan ook door de gehele school gedaan. Ik kreeg de gelegenheid om in gesprek te gaan met de kleuterjuf. Ik heb dan ook gewoon mijn leervraag aan haar voorgelegd. Is het mogelijk op kleuters persoonlijke leerdoelen te laten stellen? Zo ja, hoe doen jullie dit? Zij gaf iets aan wat ik eigenlijk de afgelopen dagen ook heb ervaren. Wil je dit eigenlijk wel? Zij gaan drie keer per jaar in gesprek met ouders en kinderen over doelen. Ook zij ervaart dat de gedachte mooi is maar dat de doelen van kleuters vaak het maken van een radslag is of dat ze over paar uur weer een ander doel hebben. Ik had de dagen daarvoor al het gevoel dat dit misschien niet is waar ik naar op zoek was. En dit gesprek bevestigde dat. Wat daarna gebeurde bevestigde eigenlijk datgene waar ik wel naar op zoek was. Een kind maakte een ander kind zijn bouwwerk kapot. De één werd heel boos en de ander heel verdrietig. Het kind dat heel boos was werd op schoot genomen door de leerkracht. Zij verwees naar de verwachtingen die in de klas hingen. Zij vroeg aan hem welke verwachtingen zij in de klas hebben. Waarop hij antwoorde met lief voor elkaar zijn. Vervolgens vroeg ze: was jij dat? Nee dat was hij niet. Ze bleef doorvragen. Wat is er precies gebeurd? Hoe denk je dat … zich nu voelt? Wat kun je doen zodat … zich weer beter gaat voelen? Zijn antwoord was sorry zeggen. Nadat hij sorry had gezegd gaf de leraar aan dat hij moest vragen of het daarmee ook echt opgelost was. Dit was niet het geval. Waarop hij moest vragen hij het wel op kon lossen. De oplossing was samen een nieuw gebouw maken. Vervolgens liepen ze samen weg en zijn ze samen iets nieuws gaan bouwen. Dit was een heel mooi om te zien. De verwachtingen moeten duidelijk zijn maar dan moeten ze wel weten hoe ze dit kunnen doen. Aan mij de taak om zij hierin te begeleiden. De juiste vragen stellen is hierbij heel belangrijk. De kinderen zelf laten nadenken i.p.v. het voorkauwen. Het vragen stellen is hier ook de kern van hun onderwijs. Dit wordt verweven door alle vakken. Dit klinkt als iets heel simpels maar toch gaan wij vaak hieraan voorbij. Deze leerkrachten nemen alle tijd en hebben alle rust om altijd het gesprek aan te gaan. Zij breken het op in stukjes en geven het juiste voorbeeld. Wanneer zij verwachtingen uitspreken laten zij zien hoe dit eruit ziet. De kinderen voelen zich gehoord, gezien en groeien uit tot attente, sociaal-emotioneel sterke, kritische denkers. En dat gun ik mijn kinderen ook. Vragen stellen is ook iets wat mijn sterke kant is. Nu ik dit steeds zo zie, besef ik mij steeds meer dat ik dit meer moet gaan inzetten. Ik moet echter nog meer het in kleine stukjes hakken en de verwachtingen die ik uitspreek ook laten zien. Wanneer dat in werking gezet wordt denk ik dat er iets heel moois gaat gebeuren. 

Recommend0 recommendationsPublished in 05: Student-as-worker, teacher-as-coach, Reis2019

2 reacties op “Hard work beats talent, when talent doesn’t work hard.”

  1. Beste Annika, misschien zit de kern in ‘de kinderen zelf laten nadenken…’ Vaak zijn de doelen waar we in Nederland aan werken vanuit de leraar. Jij bedenkt welke doelen de kinderen zouden moeten hebben. Door veel te vragen en in gesprek te gaan met de kinderen ben je ook doelgericht bezig, dat heb je nu kunnen zien. Daarmee geef je de kinderen de kans om te groeien. Misschien mooi om ook te kijken naar jouw eigen leerproces. Wat heeft ervoor gezorgd dat je nu zo enorm aan het leren bent? Wat heb jij nodig om tot leren te komen? Wat gun je de kinderen in jouw klas dan? Veel plezier vandaag!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: