1447829

Geïnspireerd… voor vertrek al.

Vorige week de dag van de leerkracht. Een dag waarbij de leraar in het zonnetje staat. En dat in het weekend. een dag ervoor SAAM* studiedag met 2 geweldige gastsprekers die mij opnieuw hebben geprikkeld naar mijn kijk op onderwijs. Weer gaan er vragen door mijn hoofd en zie ik een fantastische school voor me. Door Sjef Drummer zijn verhaal zag ik een hele hoop connecties met de CES principes. Maar hoe dat in de praktijk zit, zal ik gaan zien.

Sjef Drummen zei: Behandel ieder kind ongelijk want iedereen is anders. Iedereen heeft een andere focus en dus ook andere doelen. Om een goede focus te krijgen moet je weten waar je voor staat en wat je daar mee wilt gaan doen.

Ik ben leerkracht geworden om leerlingen te zien groeien. Groeien in hun kunnen en in hun persoonlijke ontwikkeling. De leerlingen begeleiden naar een doel waar zij voor willen werken om hun intrinsieke motivatie te groeien. Ik, als coach, die de leerlingen op groeps- en leerlingniveau wil begeleiden in het verwezenlijke van hun doelen en ambities om hun te laten te laten ontwikkelen in de persoon die ze willen zijn/worden.

Vanmorgen de PIEX training gedaan over de CES principes. WAUW wat een mooie dingen al gezien. Jammer dat het nu vakantie is want ik zou het liefst al direct aan de slag willen met het inchecken van de kinderen om te kijken hoe zij binnenkomen en hoe zij aan het van de dag weer de klas verlaten. Ik kan het verschil samen met de klas maken. Ik vind het mooi om te zien hoe juf Christel samen met de kinderen de doelen stelt en hier een pad voor kiest. Ik heb dit ook gedaan in mijn groep 4. Vaak komen de kinderen niet verder als: ‘Ik wil de tafel leren’. Dit krijgen ze veelal van ouders mee want dat is het wat ouders is bijgebleven van groep 4. Maar hoe maak ik de kinderen de doelen zichtbaar in de klas, en voor zich zelf. Welke doelen zijn er nog meer te behalen in groep 4. Op zowel didactisch als het eigen zelfbeeld. EN hoe maak ik dit zichtbaar voor de leerlingen in mijn klas? En hoe kan ik dit differentiëren naar een lagere groep om eventueel achter en onderliggende doelen eerst te behalen? Dit hoop ik in Amerika te gaan zien. 

In mijn eerste blog schreef ik dat ik nog spullen moest gaan pakken voor de vakantie. Nu ben ik ook al aan het inpakken voor de reis! Nog 2 nachtjes slapen tot vertrek!

Recommend0 recommendationsPublished in 04: Personalization, 05: Student-as-worker, teacher-as-coach, 07: Demonstration of mastery;, Nieuws, Reis2019, Uitwisseling

Deel deze post

13 reacties

  1. Ah top zeg Ramon dat jij de online training ook al gedaan hebt! Super benieuwd naar jullie feedback. Weet je in klassen die je gaat bezoeken ga je veel zien van leren zichtbaar maken! Dus dat komt goed! En ze zijn daar kampioen in het stellen van goede vragen waardoor kinderen ook goed geholpen worden mooie leerdoelen te formuleren. Veel plezier!

  2. hophop… inpakken Ramon. De reis staat bijna voor de deur!
    Je stelt een mooie vraag over zichtbare doelen. Misschien ook een mooie vraag voor jezelf. Hoe maak jij jouw eigen doelen zichtbaar én hoe bekijk jij of jij deze doelen behaalt? Zou mooi zijn als jij met je blogs ons inzicht kan geven in jouw leren. Ik wens jou een hele leerzame reis!

  3. Hoi Ramon,
    Veel plezier daar!
    Ik weet zeker dat je antwoorden gaat horen en zien! Als ik wat tips mag geven… Praat ook met de leerlingen als het gaat om zichtbaar maken van de doelen. Als het gaat om het bepalen van eigen leerdoelen; Ik denk dat je tijdens een projecttime kunt zien dat er misschien eerst een groter doel/project moet zijn, voordat de leerlingen weten wat hun leerdoelen kunnen zijn..en bevraag de leerkracht op de vragen die ze stellen tijdens het coachen van bijvoorbeeld een projecttime!
    Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen!
    Groetjes Dimphy

  4. Wat een enthousiasme, jij bent er helemaal klaar voor. Ik lees in alles dat je door de komende CES reis verbinding zoekt en vindt in alles om je heen. Mooi! Ik wens je nog meer inspiratie toe, vul je rugzak met dat wat bij jou past en ga straks in Oss volop genieten van het uitpakken van die gevulde rugzak. Ga dit samen met de kinderen doen, laat ze mee genieten van al het moois jij mee terug gaat nemen. Pak die rugzak weer in om hem vervolgens de inhoud met jouw collega’s te gaan delen. Hoe mooi zal dat gaan zijn?!
    Hou dat enthousiasme vast, have fun and enjoy!

  5. Wat ontzettend gaaf dat je door de SAAM inspiratiedag opnieuw geïnspireerd bent geraakt om kritisch te kijken naar jouw onderwijs. Jij bent als leerkracht degene die er toe doet. Mooi ook dat je de CES-principes hebt herkend. Morgen gaan jullie de eerste school bezoeken. Blijf kritisch kijken, observeer en stel je vragen. Blijf nadenken over wat je ziet en wat het met de leerlingen doet… dan lukt het vast en zeker om bij terugkomst in Nederland de vertaling te maken naar jouw dagelijkse onderwijs.

  6. Heel veel inspiratie gewenst, Ramon. Je zult nu op de eerste school zijn.
    Hopelijk haalt dit hetzelfde naar boven als dat het bij mij deed.

    Met zichtbare doelen moet ik wellicht nog wat meer aan de slag. Ik ga je blogs volgen, zodat ik er (weer) een beetje bij ben!

    Veel plezier!

  7. Hoi Ramon
    Mooi om te lezen hoe je als leerkracht wilt groeien.
    Je staat open voor nieuwe dingen en je wilt de beste meester zijn voor je kinderen.
    Blijf deze drive behouden en leer iedere dag.
    Veel plezier en inspiratie gewenst en ik ben benieuwd naar je verhalen !

  8. Hee Ramon. Alles goed daar in Amerika.? Al veel gezien? Ik hoop dat je veel inspiratie opdoet. Kunnen we een keer bijkletsen en ervaringen uitwisselen. Geniet er nog van de rest van de week!

  9. Het samen met kinderen doelen opstellen en koppelen aan criteria verhoogt de motivatie enorm. Hoop dat je mooie dingen ziet die jou inspireren en laten nadenken over onderwijs en kansen die er liggen om te blijven groeien..,dat gaat jou lukken!
    Tot volgende week ??

Laat een antwoord achter aan Renata Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *