reis2

Gedeeld leiderschap

En dan gaat uiteindelijk de reis die ik zo graag wilde maken toch door! Drie maal is scheepsrecht maar in dit geval was dat voor mij viermaal. De laatste keer gaf ik mij op voor de CES reis met de gedachte dat ik het toch niet zou worden….

En toen kreeg ik ’s middags het bericht van Martijn. Geweldig ik mag toch nog mee naar Amerika! Meteen schoten er allerlei praktische zaken door mijn hoofd zoals…. Help ik heb geen paspoort!? Maar gelukkig is alles goed gekomen en is het ticket op mijn naam gezet, mijn ESTA verklaring binnen, reisverzekering geregeld, bankzaken geregeld. Kortom het grote avontuur gaat dan echt beginnen…

In het weekend ben ik, nadat ik wist dat ik mee mocht, meteen naar de bieb gegaan om een Engelse snelcursus te gaan halen. Engels is wel echt een struikelblok voor mij, maar ik ga ervoor en doe mijn best om mij verstaanbaar te maken in het Engels. Daarnaast moest ik mij op zo’n kort termijn gaan inlezen…. Maar ik had en heb ook heel veel vragen….

Waar staat de CES reisgroep op dit moment?

Wat wordt ervan mij verwacht?

Wat verwacht ik te zien in Amerika?

Op welke leervragen wil ik antwoorden vinden in Amerika?

Gelukkig werd ik al snel door Arjan bijgepraat over de bijeenkomsten die ik gemist had. De laatste bijeenkomst kon ik nog net bijwonen. Fijn om heel kort even kennis te maken met iedereen. Deze bijeenkomst stond vooral in het teken van je leervraag nog meer aan te scherpen. In groepjes zijn we uit elkaar gegaan om verdieping in de leervragen te brengen. Je merkt dan je dan al snel uitkomt op de vraag… Hoe doen ze dat daar in Amerika? Toch probeer ik de diepere laag van mijn leervraag aan te boren….

Ik wil in Amerika graag gaan ontdekken hoe zij aankijken tegen gedeeld leiderschap. Wat zie ik daar in Amerika van terug? Hoe ervaren de leerkrachten daar het gedeeld leiderschap? Om antwoord te vinden op deze vragen zal ik eerst bij mezelf te rade moeten gaan over hoe ik tegen gedeeld leiderschap aan kijk.

De laatste jaren hebben we op de Sterrebos hard gewerkt aan eigenaarschap bij leerkrachten. We hebben een stuurgroep in het leven geroepen. In deze stuurgroep zitten alle L11 coördinatoren. Samen denken we na over de doelen die we gesteld hebben in het management contract en zijn de stuurgroep bijeenkomsten vooral een denktank om ideeën en suggesties met elkaar te bespreken hoe we er met elkaar voor gaan zorgen dat de gestelde doelen gehaald worden. Men is eigenaar van de doelen geworden en dat is prachtig om te zien!

Leerkrachten hebben veel ruimte en verantwoordelijkheid van ons gekregen en hierdoor heb ik echt collega’s gezien die zichzelf zijn gaan ontwikkelen. Zij staan ‘hun plannen’ vol passie en vertrouwen aan het team te presenteren. Er vindt veel meer collegiale consultatie plaats. Kortom het gesprek over onderwijs wordt steeds vaker bij ons op school gevoerd. En wat ben ik daar trots op! Als leidinggevende zie ik in gedeeld leiderschap zoveel meerwaarde, dat ik niet anders meer zou willen dan het alleen nog meer verder door ontwikkelen binnen de school. Mogelijk kan mijn opgedane kennis en ervaring in Amerika mij daarbij helpen!

Mijn focus zal dus vooral liggen op leiderschap. Welke verantwoordelijkheden heeft een directeur in Amerika en hoe zorgt de directeur ervoor dat leerkrachten zich eigenaar voelen van de schoolontwikkeling? Hoe ervaren de leerkrachten dit? Wat levert dit voor zichzelf en de schoolorganisatie op?

Ik hoop dat ik op bovenstaande vragen antwoorden kan vinden op reis. Ik heb er ontzettend veel zin in, maar ik vind het ook ontzettend spannend om aan dit grote avontuur te gaan beginnen.

Amerika here I come!

Recommend0 recommendationsPublished in Reis2019

Deel deze post

6 reacties

  1. Wat een mooi thema Inge als startende directeur. Ondanks dat je al langer leiding geeft, komt er toch veel op je af. Goed om je af te vragen hoe je je rol als schoolleider in wil zetten en hoe deze er dus uit kan gaan zien. Je ziet en hoort heel veel in NY en Boston.
    Niet alleen de schoolleiders zijn bijzonder om te bevragen, maar ook de zelfstandigheid en het enthousiasme van leraren is fantastisch om te zien en te ervaren. Wat voor leiderschap past daarbij.
    Geniet ervan Inge. Leuk om na je reis een keer ervaringen uit te wisselen.

  2. Zooooo gaaf dat je mag gaan, Inge! Deze reis is echt zo’n cadeautje dat je met beide armen moet ontvangen en vooral snel moet uitpakken, zodat je er zo lang mogelijk van kunt genieten.
    Ik ben zo benieuwd wat je daar gaat zien gericht op jouw leervraag. Ik heb de focus tijdens mijn reis daar helemaal niet op gehad, dus lees graag over je bevindingen. Ga in gesprek met de principles, maar zeker ook met de teachers (ik test je kennis van Engelse woorden ondertussen ?)
    Ik hoop eigenlijk dat jij daar ook kunt vertellen hoe Arjan en en jij dat hier in Nederland doen, horizontaal leiderschap. Zo fijn om daar onderdeel van uit te mogen maken als teamlid. Wees trots op wat je hier doet en neem de parels mee uit Amerika! Ik ga je volgen, dus kom maar op met die blogs. Enjoy!!!

    Groetjes,
    Christel

  3. Wouw Inge!
    Wat een mooi thema om te gaan bekijken!
    Je mag zeker trots zijn op de manier van leiding geven bij de Sterrebos. Een echte kwaliteit!

    Ik ben reuze benieuwd naar jouw bevindingen.
    Je gaat genieten van mooie leerkrachtstijlen.
    Super boeiend om daarnaast het leiderschap te onderzoeken.

    Heel veel plezier en vooral heel veel inspiratie gewenst!

  4. Yess LEIDERSCHAP it is! Helemaal in de roos Inge dat thema, die onderzoeksvragen. En niet alleen om dat het dicht bij jou ligt, de fase in jouw professionele ontwikkeling, vooral ook omdat ginds de leiderschap van eenieder betrokken bij het onderwijs zo verbonden is. Probeer – vooral ook op Parker – maar eens te kijken hoe het leiderschap van kinderen verbonden is aan het leiderschap van leraren en hun leiders. Veel terug te voeren op dezelfde uitgangspunten. Superbenieuwd naar je leerervaringen, en hoe we bijvoorbeeld idd ‘consequenties’ vanuit CES principes (>zie sturingsfilosofie SAAM*) kunnen verbinden aan activiteiten voor onze leiders. Geniet ervan. Wens je prachtige reis.

  5. Inge wat ontzettend leuk dat de reis nu bijna gaat beginnen. Je hebt een mooie leervraag omschreven. Ik wens je een hele mooie en leerzame ervaring toe in New York. Wij zullen ervoor zorgen dat het thuisfront niets tekort komt. Geniet!

  6. Hoi Inge, wat een mooie reacties op jouw blog. Ik sluit mij daar bij aan. Ik ben heel benieuwd hoe jij antwoorden hebt gevonden op jouw leervragen en wat je na de reis zeker wilt blijven doen en wat je graag anders zou willen doen……en dan vooral hoe?
    Ik blijf je volgen in deze ontdekkingsreis. Have fun and enjoy!

Laat een antwoord achter aan Christel Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *