91EFFBBA FF0C 4CE2 BE92 4513D465B61D

“Find the spark within them”

Na een geweldige eerste dag in The Big Apple was het vandaag tijd voor het eerste schoolbezoek. We waren zeer welkom op The Neighbourhood School.

Een dag boordevol indrukken van het onderwijs op deze school waar ik als leerkracht zo ontzettend veel energie van krijg. Dit wil ik ook zo, zo wil ik ook werken en naar kinderen kijken.

The Neighbourhood School is een school waar geen toetsen worden afgenomen. Zij bieden de mogelijkheid om een State-test af te laten nemen, maar ouders mogen deze test weigeren. Dit vraagt natuurlijk wel wat van de leerkrachten. Hoe houden leerkrachten de vorderingen van hun leerlingen bij? Hoe is hun verslaglegging naar ouders toe?

Opvallend vond ik vandaag het enthousiasme van de leerkrachten. De leerlingen die overduidelijk ontzettend trots zijn op wat zij leren en wat zij doen. Dit laatste kwam overduidelijk naar voren tijdens de rondleiding die gedaan werd door twee leerlingen uit 5th grade. Kinderen van 10 jaar die zo ontzettend enthousiast kunnen vertellen over hun school.

Deze school is een school waar veel begeleiding is voor kinderen met speciale behoeften. In die klassen zijn 2 leerkrachten aanwezig die de kinderen begeleiden. Ik zeg met nadruk begeleiden, want het leren komt hier echt vanuit de kinderen. De leerkrachten gaan op zo’n ontzettend respectvolle manier om met de kinderen. Prachtig om te zien!

Wat neem ik mee naar Nederland? Heb ik bouwstenen gevonden voor mijn leervragen? Absoluut!  In gesprek met een van de ouders kwam duidelijk naar voren dat de ouders een echte community vormen. Zij voelen zich gerespecteerd door de leerkrachten. Een ouder vertelde dat haar kinderen sinds twee jaar zijn overgestapt op deze school. De oudste voelde zich niet gelukkig op de traditionele Amerikaanse school en na 1 dag op The Neighbourhood School kwam haar dochter enthousiast thuis met de opmerking: “Ik mocht hier spelen en leren tegelijk”. Prachtig vind ik dat! Ouders missen het geven van een cijfer niet, leerkrachten schrijven de doelen en successen uit in een handgeschreven rapport. Beide ouders vertelden ons dat een cijfer hun niets zegt over de ontwikkeling van een kind. Hoe mooi is het als ouders zich zo betrokken voelen bij de school van hun kinderen?

Vanuit de ouders kwam ook een opmerking waardoor ik meteen terugdacht aan 4 oktober, wij zaten in de zaal te luisteren naar Sjef Brummen, onderwijsman in hart en nieren, en hij had het over de sprankeling en de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen. Daarnaast vertelde hij ook dat deze sprankeling en nieuwsgierigheid eigenlijk wordt afgenomen als kinderen op school komen. De ouders vertelden precies hetzelfde! “Find the spark within them”, ook de titel van deze blog. Het enige verschil is dat ik vandaag heel veel “sparks” bij de kinderen heb gezien. Overduidelijk niet afgenomen en nog zeer aanwezig. En dat maakt het werken met kinderen zo prachtig!

Recommend0 recommendationsPublished in 05: Student-as-worker, teacher-as-coach, 08: Commitment to the entire school, 09: A tone of decency and trust, 10: Democracy and equity, Reis2019

Deel deze post

7 reacties

  1. Danielle, wat een mooie dag is dat geweest! Fijn als jij dit meeneemt naar Nederland. Wat denk jij dat er nodig is om ’the spark’, het enthousiasme en de trots van kinderen ook in Nederland de ruimte te geven? Wat betekent dat voor jouw handelen in de klas?

  2. Mooie blog Danielle!
    Laat de spark maar tot verdere ontbranding komen, eerst voor jou, daarna voor je omgeving. Dan kunnen er mooie dingen gebeuren in je school!

  3. Wederom een mooie blog, Daniëlle! Heel herkenbaar ook. En “commitment to the entire school”, is op Essential schools vaak ook “commitment to the entire community”.
    Mooi ook hoe je jouw ervaring koppelt aan Sjef Drummen. Mooi dat de SAAM Inspiratiedag nog steeds blijft inspireren.
    Benieuwd naar jouw volgende blog…..of misschien wel vlog?!

Laat een antwoord achter aan Martijn Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *