Mug

Er was eens…

Na ruim 30 jaar onderwijservaring als basisschoolleerkracht (van Don Bosco, De Zonnevogel en nu IKC Regenboog, ja allen dezelfde locatie), ben ik nog lang niet uit ontwikkeld. Het vak van leerkracht is uitdagend, dynamisch en nooit saai. 

Als jonge leerkracht hield ik mij volop bezig met vernieuwing. Voorstander van onderzoeken, uitproberen, behouden wat goed is, veranderen wat niet werkt.

Als oudere, ervaren leerkracht, begin ik mij zelf weer te herontdekken. Na een tijdje ‘stil gestaan’ te hebben, door twijfels of het onderwijs nog bij mij past, maar ook door het gebrek aan een heldere visie.

Op IKC regenboog hebben we op zijn zachtst gezegd zeer bewogen jaren achter de rug met veel wisselingen qua personeel, ook in de managementlaag met vele koerswijzigingen. 

Inmiddels is de visie opnieuw bekeken en vormgegeven en zijn daar 4 kernwaarden uit voortgekomen: plezier, vertrouwen, respect, samen. Met het verbeterplan van de huidige directie daarboven op gelegd, werken we met het team van het IKC aan het toepassen en verder uitbouwen ervan in de praktijk.

Naast leerkracht van groep 3, ben ik ook cultuurcoördinator. Na een aantal mooie projecten op het IKC, in mijn begindagen daarvan, is helaas de slop geraakt in het ervaren en beleven van kunst en cultuur op IKC Regenboog. De nadruk is meer te komen liggen op het ‘schoolse leren’, lezen, spelling en rekenen. Vaardigheden die essentieel en zeer zeker van belang zijn om te kunnen functioneren in de maatschappij. Vragen die mij echter bezig houden zijn:

“Hoe kijk ik naar het totale kind? Hoe kan ik kunst en cultuurvakken integreren, zodat kinderen zich breed kunnen ontwikkelen? Hoe kan ik spel en fantasie, uitvinden en ontdekken, bouwen en creëren, integreren in het schoolprogramma?”

Voor mij is het nu de tijd om door te pakken. Door een bezoek aan The Essential Schools in de VS, hoop en denk ik voldoende inspiratie op te doen om meer betekenis te kunnen geven aan de kernwaarden van IKC Regenboog.

Oh ja 😊 en een heel persoonlijk leerdoel, niet van een mug een olifant maken, maar…

Recommended1 recommendationPublished in 02: Less is more, depth over coverage, 04: Personalization, 07: Demonstration of mastery;, Reis2023

Deel deze post

3 reacties

  1. Het plaatje bij jouw blog maakt al veel duidelijk Erna. Hoe mooi dat jij op zoek bent, gaat en blijft naar het hele kind. Ieder mens is zoveel meer dan de optelsom van dat wat het onderwijs ‘erin wil stoppen’. Ik wens je heel veel inspiratie en inzichten op in Amerika die jullie kinderen op IKC de Regenboog in hun dagelijkse (school)leven veel moois gaan opleveren.

  2. Dag Erna,

    dit is een heel goed begin, dat persoonlijke leerdoel zo even centraal stellen, dat doe je goed! Het mooie daarvan is ook dat je, wanneer je anderen daar deelgenoot van maakt, het niet meer alleen van jou hoeft te zijn. SAMEN verantwoordelijk kunnen en willen zijn voor elkaar, voor de kinderen, voor het maken van mooi onderwijs! Dat is echt de basis.
    De kernwaarden van IKC Regenboog samen gaan laden, omzetten in mooi onderwijs voor alle kinderen. het is toch ook gewoon een prachtig vak!
    Leuk om een stukje met je mee te mogen lopen bij je “herontdekking”. Die heldere visie gaan we in de VS zeker heel duidelijk als inspiratie meemaken, daarvan ben ik overtuigd. Wat jij ermee gaat doen, wat je gaat brengen naar het IKC, dat is jouw uitdaging. ik wens je een prachtige reis toe! Martijn

  3. Hoe mooi dat je op reis gaat Erna
    en tikkie confronterend misschien > ik zou ook best wel nieuwsgierig zijn naar hoe jarenlange ervaring ook wel eens niet helpend is. Dat ga je nu vast ook wat ontdekken, door met focus diepgaand te observeren én te bevragen wat anderen doen 😉 ver van hier in een heel andere cultuur. Je schrijft over wisselingen, andere keuzes die er gemaakt zijn enzovoort en dat roept vooral de vraag ook op welke stabiliteit er in jouw keuzes te vinden zijn. Mooi hoe je brede ontwikkeling aanhaalt. En welke kansen liggen er om dat te verbinden aan überhaupt wat jij het “schoolse leren noemt” > misschien herdefiniëring van dat begrip ? > zoiets als hoe fiksen we hoge verwachtingen bij het leren van kinderen in ons IKC in de volle breedte ? Wat heb ik daar en hebben we daar samen in te doen. Hoop enorm dat je rijk geïnspireerd raakt. Om weer vol motivatie op door te kunnen pakken. Heb het goed!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *