en toen ineens… mocht ik mee!

In de categorie: de aanhouder wint…. Kreeg ik een klein maandje geleden een telefoontje van Martijn. Na vier keer naast de spreekwoordelijke pot ge-jeweetwelt- te hebben, mocht ik alsnog mee naar New York. Wat ontzettend gaaf! Meteen de volgende dag deel kunnen nemen aan de laatste bijeenkomst en zo toch alvast een beetje te weten met welke enthousiaste collega’s ik op reis mag. Ook heel veel informatie gekregen. De weken die volgden, waren nogal druk. Thuis midden in een verbouwing en ondertussen heel veel regelen om overmorgen(!) te kunnen vertrekken.
Ook ik heb nagedacht wat ik wil gaan ‘halen’ op de scholen die we gaan bezoeken en welke hulpvraag ik voor mezelf beantwoord wil hebben. 
Momenteel werk ik in groep 4 op Daltonschool de Evenaar. We zijn een aantal jaren geleden gezamenlijk tot een mooie nieuwe visie/missie gekomen. We zijn daardoor ook begonnen met het voeren van kindgesprekken; we willen het kind zien, horen en dat het kind zijn/haar eigen leerdoel bepaald. Hoe gaat het kind tot dat doel komen, wat heeft het nodig van ons als begeleiders? Minimaal twee keer per jaar maken we tijd voor deze gesprekken, met de doelen zijn we uiteraard bezig wanneer het kind daarom vraagt. Het ultieme doel: eigenaarschap van je eigen leerproces zijn. Maar daar zijn we nog niet! Ik hoop op de studiereis te zien hoe leerkrachten/coaches dit aanpakken en hoe de kinderen in dat proces meegenomen worden. Hoe worden de doelen bepaald en hoe werken de kinderen aan die doelen? 

Ik heb er ontzettend veel zin in maar de zenuwen zijn ook zeker aanwezig. Kom maar op met al die geweldige indrukken en vooral met dat enthousiasme en de inspiratie die ik zie bij de collega`s die al geweest zijn.

 

Recommend0 recommendationsPublished in 04: Personalization, Reis2019

4 reacties op “en toen ineens… mocht ik mee!”

  1. Wat een heldere leervraag Marielle! Kinderen de verantwoordelijkheid gunnen voor hun leerproces. Van hoe daar diepgang in te maken ga je volop voorbeelden zien. Ik was altijd erg onder de indruk van de kwaliteit van de vragen die er in het onderwijs gesteld worden. Ook over hoe je leren vorm te geven enzo. Hopelijk inspireert jou dat ook! En… ga vooral ook maar eens na hoe jij vorm geeft aan jouw leerproces ook deze reis… van daaruit zijn er vast parallellen te leggen naar wat je voor kinderen voor ogen hebt. Alle moois voor jou!

  2. Wauw Mariëlle, wat gaaf dat je dan ineens de kans krijgt om mee te reizen. Dat is even schakelen. Mooi dat het je toch is gelukt om een mooie leervraag te maken. Om je leervraag te verdiepen kan je nog nadenken over waarom het volgens jou belangrijk is dat de kinderen zelf hun doelen stellen. Wat heeft het nadenken over jouw eigen leervraag je geleerd over het belang van het stellen van doelen? Fijne reis en heel veel inspiratie gewenst!

  3. Sabine Heijdeman

    Dat was nog eens een onverwachte verrassing! Toch nog mee op CES reis! Ik kan mij voorstellen dat je dan ineens snel moet schakelen en veel moet regelen maar alles voor een prachtig doel. Je zult in Amerika veel mogelijke antwoorden gaan zien op jouw leervraag, zeker als je openstaat voor kansen en mogelijkheden. Kindgesprekken zijn er de hele dag door in vele varianten. Ik ben benieuwd wat je hiervan mee terug gaat nemen naar jouw groep en naar de gehele Evenaar. Enjoy and have fun!

  4. En ineens ga je op reis naar NYC en Boston en ineens heb je ook een leervraag nodig en die heb je ineens geformuleerd! Een vraag uit je hart, uit de praktijk. Wat gun ik jou, net zoals onze andere collega’s deze open blik, een open mind. Je gaat het zien en ervaren Marielle. Geniet ervan. Fijne Ces!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: