20170426 220549 001

EIN-DE-LIJK!

Het is zover! Mijn eerste blog. Ik denk dat onze CES groep de langste voorbereiding ooit heeft gehad op dé CES reis naar New York & Boston! Dit alles door onze ‘grote vriend’ corona maar na het geduldige wachten mogen we woensdag 3 mei dan toch echt naar Schiphol. EIN-DE-LIJK dat vliegtuig instappen! Dit wordt mijn tweede bezoek aan New York. Deze stad heeft genoeg te bieden dus de eerste paar dagen hoeven we ons niet te vervelen. Ik kan niet wachten om weer op Times Square rond te wandelen of een rondje door Central park te fietsen. Kortom de typische toerist uithangen!

Dit alles duurt tot maandag 8 mei want dan gaat het serieuze werk beginnen. Het lijkt me super tof om alle CES principes in de praktijk te gaan zien. Dit geeft me vast nieuwe inspiratie om onze ‘rijken’ weer eens te pimpen! Jaja, op mijn werkplek: de Fonkeling Tweede Stroming werken we sinds dit schooljaar met diverse rijken bijvoorbeeld taalrijk, wereldrijk, muziekrijk enzovoort.

Je kunt wel zeggen dat de Tweede Stroming helemaal in mijn bloed zit. Ik ben héél trots op ons onderwijs. Ik zet me daar elke dag volledig in om het beste uit elk kind te halen én het kind echt te zien. Welbevinden en betrokkenheid staan bij ons hoog in het vaandel. Ik loop heel graag even onze kleuterklas binnen maar de trap op naar de bovenbouw voelt voor mij toch echt als thuiskomen.

Naast coach van groep 6-7 ben ik ook taalcoördinator binnen onze school. We zijn druk bezig met het implementeren van de leesmethodiek: Zin in lezen! Diverse thema’s komen aan bod waarmee we vak geïntegreerde (lezen, taal, schrijven, wereldoriëntatie, muziek en Engels) activiteiten aanbieden. De leeromgeving wordt zo rijk mogelijk ingericht binnen elk thema.

Ik ben heel benieuwd hoe thematisch/vak geïntegreerd werken vorm gegeven wordt op de scholen die wij gaan bezoeken. Dit is tevens ook mijn leervraag. Raakvlakken en/of onderwerpen die hierbij aansluiten zijn: rijke leeromgeving, leesstimulering, thema activiteiten en wereldoriëntatie.

Dit avontuur mag ik ook nog eens samen met een toffe reisgroep inclusief vriendin en collega Melanie gaan beleven! Als kers op de taart zien we ook zaterdag 6 mei Marian mijn teamleider en directrice in één, in New York verschijnen! Wat fijn dat wij samen deze reis mogen gaan maken. Ik hoop dat dit de Fonkeling echt iets moois gaat brengen!

Recommended2 recommendationsPublished in Reis2023

Deel deze post

9 reacties

  1. Mooi, ik krijg nu al zin om deelgenoot te mogen zijn van jouw proces in deze Elise. En … ik kom na afloop van de reis graag een keer kijken hoe je ervaringen jouw onderwijs gaan beïnvloeden op de Fonkeling.

  2. Ha Elise, de energie en motivatie spatten van je eerste blog af hoor!
    mooi dat je vak integratie koos als leerdoel. Dat vraagt best wel wat van jou als professional ook. Ik verwacht dat je mooie voorbeelden van thematisch werken, en/of werken vanuit leerdomeinen gaat zien. Benieuwd wat die inspiratie gaat doen met jouw motivatie en met de “rijken” op de 2e stroming!
    Fijn genieten van deze mooie reis, samen met je collega’s! Ik hoop dat het jou, je collega’s van de Fonkeling, maar ook SAAM* veel moois gaat brengen. Martijn

  3. Hej Elise,
    Wat een mooi verhaal. En terecht dat je trots bent op ons onderwijs! Mooie leervraag die je hebt. Hoor graag al je bevindingen, ideeën en verhalen als je terug bent. Veel plezier.
    Lieve groet,
    Ellen

  4. Jippie O jee > op reis jij! Want oh wat zul je kansen kunnen pakken in het verdiepen op je leervragen! Ik vind het een krachtige combinatie van inzoomen op vak > taal + op integratie van vakken ( de rijken) én wat je daarin dan samen met kinderen en collega’s te doen hebt. Wat is er te leren voor jou én waarin zie je krachtig bevestiging van keuzes die je maakt of die Fonkeling tweede stroming heeft gemaakt. Ben nu al nieuwsgierig naar wat je aan repertoire mee terug neemt voor de kinderen, voor jullie als collega’s rondom die kinderen, voor jullie samen als team. En uh > ben eigenlijk ook best wel nieuwsgierig naar hoe je verbindingen ziet te maken naar de conceptuele keuzes die jullie voor alle Fonkeling kinderen maken. Dus enerzijds diepgang op tweede stroming anderzijds op breedte van alle conceptuele keuzes. Maak moois en heb het goed!

      1. Hoi Elise,
        Je hebt een mooie leervraag gekozen. Ik weet zeker dat je daar veel van gaat zien op de scholen die je gaat bezoeken. Ik ben benieuwd welke ervaringen jij mee gaat nemen en wat ik daarvan terug ga zien in groep 6-7. Laat je inspireren en geniet van deze bijzondere ervaring.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *