En dan begint mijn ontdekkingsreis.
De eerste dag ben ik samen met een groep collega’s op pad gegaan in New York. Het is een stad vol bruisende energie en culturele diversiteit. New York blijft je verrassen.
Zondagavond worden de eerste voorbereidingen gedaan voor het schoolbezoek.
Maandag 13 mei gaan we met 25 collega’s richting Castle Bridge School.
Na een flinke metrorit komen we aan bij de wijk Washington Heights. Al snel zien we het schoolgebouw. Het schoolgebouw staat tegenover een speelplaats waar leerlingen vaak te vinden zijn na schooltijd. In het gebouw zijn 2 scholen. De derde verdieping is Castle Bridge school. Voordat we naar deze verdieping gaan, nemen we plaats in de theaterzaal. Hier wordt iedere maandag liedjes gezongen door alle leerlingen. Niet alleen leerlingen maar ook ouders zitten in de zaal om mee te zingen. Wat ik hierdoor merk is dat het contact tussen ouders en school heel nauw zijn. De lijntjes zijn kort en worden ook kort gehouden.
Na de opening van de week gaan we naar de derde verdieping. Er is natuurlijk gelegenheid om te kunnen en mogen observeren.
Ik heb 3 punten voor mezelf opgeschreven waar ik wil opletten tijdens de schoolbezoeken.
1. Wat valt me op in de lokalen tijdens de lessen?
2. Wat voor interactie zie ik tussen leerlingen en leerkrachten?
3. Wat neem ik mee?
1. De lokalen zijn groot. Er zijn verschillende tafelgroepen waar de kinderen aan zitten. Sommige leerlingen zitten op de grond. Een aantal leerlingen willen even tot rust komen in de rusthoek.
Er zijn 2 vaste leerkrachten in de groep met 1 of 2 stagiaires die meehelpen met de begeleiding van leerlingen. Er is rust in de groepen en de betrokkenheid tijdens de lessen zijn hoog.
De leerlingen zijn behulpzaam naar elkaar toe en willen hun klasgenoot goed helpen. En motiveren elkaar dan ook wanneer dat nodig is.
Er wordt gesproken in het Engels en Spaans. Dit omdat de meeste leerlingen thuis Spaans praten. Alle leerkrachten beheersen allebei de talen.
Er zijn werkstukjes van leerlingen die zichtbaar zijn voor iedereen. Zo ook met de portfolio’s. Ieder leerling heeft zijn of haar portfolio op het prikbord hangen. Zo hebben zij zicht op wat ze kunnen en wat zij bereikt hebben.
2. Leerkracht is begeleidend en luistert goed naar de leerlingen. Zo zien ze meteen waar er behoefte aan is en welk thema er uitgewerkt kan worden. De leerling heeft respect en voelt zich thuis en gehoord door de leerkracht.
3. Ik heb een aantal punten gezien die ik graag zou willen meenemen naar mijn eigen school. En dat is het stukje portfolio wat zichtbaar is voor de leerlingen zelf. De eigenaarschap van leerlingen mag altijd sterker worden.
Ook het tweetalige sprak me aan. In groep 8 is het misschien mogelijk om een aantal lessen helemaal in het Engels te doen.
De eerste dag zit erop. Heel veel nieuwe mensen ontmoet en nieuwe dingen gezien.
Op naar de volgende school!
Recommended1 recommendationPublished in Reis2024
3 reacties
Hoi Serap, wat een mooi begin op de Castle bridge school.
Groetjes AngelaC
Je beschrijft heel zorgvuldig wat je allemaal hebt gezien en stiekempjes maakt me dat ook nieuwsgierig naar wat het met je doet wat je er echt van vindt. Waar je van onder de indruk bent of juist niet. Moois voor jou! En neem moois mee terug
Mooi dat in de reflectie ‘s middags de environment en de relationships ook terug kwamen! Wat heeft jou geïnspireerd om straks ook te gaan doen? En waarom zou je dat anders willen doen? GO, Serap!