Eerste blog

Daar gaan we dan. Een blog schrijven. Eerlijk gezegd lijkt het mij best leuk om te bloggen, maar op dit moment vind ik het vooral erg spannend.

Zo aan het einde van het schooljaar nog even een momentje zoeken en de rust nemen om na te denken over de CES-reis. In alle drukte van afgelopen weken zou ik bijna vergeten dat ik in oktober gewoon naar Amerika mag! Hoe gaaf is dat. Het enthousiasme van collega’s die al geweest zijn geven mij alleen nog maar meer energie en zin om te gaan. Wat zou het mij gaan brengen? Wat kan ik meenemen voor de Tweede Stroming, voor mezelf? Wat kan ik zelf daar geven? Over deze vragen zijn we afgelopen periode al gaan nadenken.

Op de school waar ik werk, De Fonkeling Tweede Stroming, zijn wij de afgelopen jaren druk bezig geweest met het aanpassen, maar vooral ook het steviger neerzetten van de visie. Ik haal veel energie uit het ontwikkelen van onderwijs en ik heb het dan ook nodig om in gesprek te gaan met mensen en ervaringen te delen.

Wij hebben een team met top collega’s, wij kunnen nog veel van en met elkaar leren. Daar hebben we door het inzetten van co-teaching al een mooie start mee gemaakt het afgelopen jaar. Het zou voor mij heel waardevol zijn om dit nog meer uit te gaan zetten. Hoe kunnen we elkaar nog meer in elkaars kracht zetten en dan ook feedback momenten organiseren. Hoe doen ze dat eigenlijk op de scholen in Amerika? Vandaar mijn eerste vraag:

Als ik terugkom van de CES-reis wil ik weten hoe de leraren in Amerika elkaar in hun kracht zetten, elkaar durven aanspreken en feedback organiseren. Wat zou kunnen werken voor ons team en wat kan ik in mijn handelen anders doen?

When I come back from the CES trip I want to know how the teachers in America put each other in them power, dare to address each other and organize feedback. What could work for our team and what could I do differently?

Daarnaast zijn we samen met collega’s in gesprek gegaan over een vraag die wij vanuit de school mee kunnen nemen. Wij hebben gemerkt dat het thematisch werken nog niet helemaal gaat zoals we graag zouden willen. We willen heel veel, maar wat is realistisch? Wat is haalbaar? Waarop de volgende vraag naar voren is gekomen:

Na de CES-trip willen we graag weten hoe we projectonderwijs kunnen realiseren, op basis van de kerndoelen, de leerdoelen van de kinderen / groep en verweven in alle vakgebieden, op de Tweede Stroming, op basis van de visie van onze school, zonder teveel werkdruk te creëren met collega’s?

After the CES trip, we would like to know how we can realize project education, based on the core objectives, the learning objectives of the children/group and interwolven in all the subject areas, at the TS based on de vision of our school, without creating too much work pressure with colleagues?

Waarop de volgende persoonlijke vraag volgt:

Na de CES-reis zou ik graag willen weten hoe ik mijn groep kan begeleiden bij het maken van keuzes en het nakomen van afspraken die gericht zijn op het werken met projecten. Hoe kan ik als docent ervoor zorgen dat de kinderen zelfstandig leerdoelen kunnen vaststellen en realiseren?

After the CES trip I would like to know how I can guide my group in making choices and fulfilling agreements aimed at working with projects. As a teacher, how can I ensure that the children can set and realize learning objectives independently? 

Eigenlijk wil ik alle vragen nog kleiner maken. Dit is dan ook als advies meegegeven vanuit de laatste CES bijeenkomst. Daarnaast heb ik het SMART formuleren wellicht iets te letterlijk genomen..

Ik ben een persoon die graag vanuit het team denkt en wat kunnen we samen aan gaan pakken. Alleen besef ik ook dat je, zoals het U-proces aangeeft, klein moet beginnen. Wat kan ik zelf anders doen? Hoe ziet klein beginnen eruit. Daar ga ik nog even een zomertje over nadenken. Naast het bijkomen van afgelopen jaar in de zomervakantie, kijk ik vooral uit naar de rust om na te denken over de vragen die ik al heb of wellicht wel de nieuwe vragen die nog naar boven gaan komen. 

Voor nu… geniet van jullie zomer! Op naar de herfst ? 

Recommend0 recommendationsPublished in Reis2019

4 reacties op “Eerste blog”

  1. Justine Hoffman

    Dag Rachel,
    Kijk vooral naar hoe collegae elkaar inspireren en aanspreken. Dan begin je eigenlijk al heel erg klein! Aftellen maar!

  2. Sabine Heijdeman

    Rachel,
    Zoals “wij” op de Tweede Stroming altijd zeggen: “Ga genieten van alle mooie dingen die op jouw pad mogen gaan komen”. Zo ook bij deze reis. Naast antwoorden op jouw leervragen zul je nog veel meer gaan zien en ontdekken. Laat het gebeuren maar laat je niet overdonderen. Verwonder je en neem mee wat jou past.Ik wens je een mooie reis toe!

  3. mooie blog dit! Je hebt goed nagedacht over je leervragen en daarop vervolgens weer mooi gereflecteerd. Dat resulteert in de zin met de puntjes..
    dat reflecteren, continu blijven nadenken over je vragen en het “waarom” ervan is gewoon heel waardevol. Je zult dat gedurende de reis ook volop gaan doen. Ik gun je de prettige combinatie van het vinden van antwoorden op je (wellicht iets te smart-geformuleerde) vragen en pure verwondering. Met jouw reflectief vermogen weet je daar zeker, samen met je collega’s, mooie dingen mee te doen voor de Tweede Stroming!

  4. Hoi Rachel, een goede ambassadeur van de tweede stroming. Je hebt inderdaad een duidelijke vraag, ben benieuwd naar de “waarom” erachter. Je gaat zeker mooie dingen zien waar je iets mee kunt in de toekomst. En omdat we ondertussen een zomertje verder zijn ben ik benieuwd hoe je er nu over denkt, tot woensdag.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: