Education from the heart

Vandaag alweer de laatste dag van het educatieve domein van de reis. Wat gaat het toch snel. En wat heb ik veel gezien. Mijn hoofd zit barstensvol indrukken die nog vertaald moeten worden naar kansen en ideeën voor mijn dagelijkse praktijk in Nederland. Today we get to experience the Commen Essential Principles op Parker School. Ook dit is een public progressive school. Mensen hebben een keuze om naar deze school te komen. Deze keer zien we een andere leeftijdsgroep, 7th – 12th grade (11 -18 jaar).

Deze school ademt CES in alle kieren en gaten. De dag begint met advisory-time. Een kleine groep leerlingen heeft contact met hun mentor. De leerlingen zitten in op tafels die in een kring staan. Connected with each other. Ze beginnen hun dag met een gesprek over dingen die van belang zijn voor de groep. Een kwartiertje, daarna beginnen de lessen. Vandaag mogen we deelnemen aan het gesprek. Wanneer we vragen of de leerlingen voorbeelden kunnen noemen waarin wij CES zullen herkennen in de school, hoeven ze niet lang na te denken. Ze praten over wederzijdsrespect tussen leerling en leerkracht, over het duwtje in de rug dat ze af en toe nodig hebben, over dat ze zich thuis voelen op school. Een leerling geeft het mooiste cadeau dat je als leerkracht van Parker School kunt krijgen. ‘Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik moet noemen als voorbeeld, gewoon omdat het in mijn hele systeem en mijn DNA is verweven’.

Vanuit dat inzicht mogen we tijdens de lessen gaan observeren en ervaren wat de CES principes met het onderwijs en haar leerlingen doen. Ik sluit aan bij een wiskunde les van de 12th graders en zie enthousiaste en betrokken leerlingen maar ook een leerkracht gedreven vanuit passie. Er worden uitdagende vragen gesteld die uitnodigen tot ‘using one’s mind well’. De leerlingen laten zien wat ze kennen. Wanneer ik later bij Spaans ga kijken, voel ik rust en respect. Ik zie leerlingen in kleine groepjes bezig met een groepsopdracht, waaraan iedereen op zijn eigen niveau kan bijdragen; ‘personalization’. Later op de dag zie ik een jongen met een opvallende verschijning. Hij heeft blauw haar, zit te eten terwijl de andere leerlingen bijdragen aan een groepsopdracht, hij zit voortdurend te wiebelen en probeert dit te onderdrukken. Niemand uit deze klas vindt het nodig om hem hierop aan te spreken. Hij wordt volledig geaccepteerd zoals hij is, hij mag er zijn. You are OK! Overal waar ik ben, voel ik hetzelfde. It is all about decency and trust!

Ik ben verwonderd over het feit dat de 10 principes de hele dag zo duidelijk voelbaar zijn. Het zit inderdaad in het DNA van de school, van de leerkrachten en van de leerlingen en zelfs van de ouders. De leerlingen van deze school wonen niet allemaal in de buurt. Er zijn er bij die een uur nodig hebben om van huis naar school te komen en daarbij andere scholen voorbij rijden. Wanneer we daarover in gesprek gaan met leerlingen en ouders geven ze allemaal hetzelfde signaal. De kinderen zijn happy op school. Ze bloeien op tot krachtige persoonlijkheden. Ze ontwikkelen skills en tools waar een groot deel van de volwassenen nog dagelijks mee worstelen. Er wordt gekeken naar het totale kind, het kind staat centraal.

Na deze school gaan de kinderen naar college. Het is belangrijk voor hen om klaar te zijn voor de volgende stap en dat zij hun doelen hebben behaald. Daarom heeft de school Skill Areas ontwikkeld waarop de kinderen uitgedaagd worden te excelleren. Deze doelen zie je in elk klaslokaal duidelijk hangen. Het is de leidraad van hun curriculum. De leerlingen ontwikkelen een portfolio waarin ze bewijzen dat ze deze doelen beheersen. Tussendoor ontvangen de leerlingen feedback vanuit de Habits of Learning. Je zou kunnen zeggen dat deze gebasseerd zijn op de executieve functies. De leerlingen zien in hun feedback verslagen en gesprekken hoe ver ze zijn op weg naar excellentie. Dit is een prachtig voorbeeld van hoge verwachtingen scheppen.

Ik kan nog wel uren doorschrijven over deze school. Maar even terug naar de focus van vandaag. Wat heeft dit alles mij gebracht en wat ga ik er mee doen? Ik ben nog meer overtuigd geraakt van de kracht van de CES principes. Wanneer je je onderwijs inricht volgens de systemen en structuren van de Essential Schools brengt je dat iets heel waardevols. Dan hoef je je geen zorgen te maken, dan heb je het goed voor elkaar. Ik denk dat ik daar wel een boek over kan schrijven. Over een paar dagen ben ik weer in Nederland en zie ik mijn eigen leerlingen weer. Ik heb ze gemist, net zoals mijn collega’s. Ik kan niet wachten om hen te inspireren en met hen in gesprek te gaan over wat deze reis met me heeft gedaan. Zelf ga ik beginnen om de dingen nog meer SAAM met de leerlingen te doen vanuit vertrouwen en respect. Ik deed dat zeker al bij de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Maar wanneer het aankomt op leerdoelen was ik altijd de leider. Ik wil kinderen nog meer betrekken en het SAMEN doen. Samen kijken naar leerdoelen en de bijbehorende processen. Ik ga nog meer delen met de kids. Ik ga loslaten en coachen. Ik ga voor SAAM.

Een moeder vertelde vandaag iets heel moois, daar wil ik graag mee afsluiten:

Educating a mind, without educating a heart…. is no education at all ❤

 

 

 

 

Recommend0 recommendationsPublished in 01: Learning to use one’s mind well, 02: Less is more, depth over coverage, 03: Goals apply to all students, 04: Personalization, 05: Student-as-worker, teacher-as-coach, 06: Resources dedicated to teaching and learning, 07: Demonstration of mastery;, 08: Commitment to the entire school, 09: A tone of decency and trust, 10: Democracy and equity, Reisblogs

4 reacties op “Education from the heart”

  1. Peggy,

    Use alle the brains in your classroom. Wanneer je de kinderen evenwaardig ziet aan jezelf, ze volledig vertrouwt én hoge verwachtingen van ze hebt zullen ze je verrassen met hun talenten. Op naar kinderen die lol hebben in het leven en weten waar ze goed in zijn! Ik wens jou het lef om los te laten én de moeder van je klas te zijn!

  2. Lieve Peggy, wat een indrukken hebben wij opgedaan. Zelfs jij kunt het met jouw schrijfkunst niet voluit beschrijven. Laten we samen de reis verder vervolgen en de diepe indrukken die we meenemen, omzetten in mooie ontwikkelingen van onze school, onze kinderen en Saam.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: