Ingrid

Diversiteit

Een diversiteit aan bezienswaardigheden

Ondertussen is onze reis in volle gang! Na een succesvolle vlucht waarbij ik heerlijk in 3 vliegtuigstoelen kon gaan liggen, kwamen we aan in The Big Apple! De eerste dagen zijn we volle bak de stad gaan ontdekken. Een diversiteit aan activiteiten: 9/11 museum (wat was dit indrukwekkend!), fietsen door Central Park, een bezoekje aan Times Square, de hoogte in bij Top of the rock (middag) en Empire State Building (avond), een wandeling over de Brooklyn Bridge inclusief de high line én een boottocht richting de Statue of Liberty. De typische toerist uithangen is dus gelukt!

Een diversiteit aan nationaliteiten, culturen en rassen

Maandagochtend 8 mei begon het serieuze werk. Het was even switchen vanuit de vakantiemood maar toen we bij Brooklyn New School rondliepen, was dat al snel gelukt. Het eerste wat me opviel was de diversiteit aan culturen, nationaliteiten en rassen (lees: Elise is weinig gewend op de Fonkeling in Berghem met al die Hollandse kids 😉). Wat gaat deze diversiteit aan kinderen goed samen en wat een respect! Black lives matter! No bullying allowed!

Een diversiteit aan vakspecialisten en leeromgevingen

We zijn ondertussen op twee scholen geweest en wat ben ik jaloers op alle vakspecialisten én leeromgevingen. We werden rondgeleid door leerlingen en ze lieten me trots hun MEGA bibliotheek zien. OMG! Wat een aanbod! De foto’s zeggen genoeg. Dit was blijkbaar nog niet alles want elke groep heeft ook nog een diversiteit aan leesboeken in hun klas (zo jaloers!).

Daarnaast namen we een kijkje in het auditorium (een groot theater). Ingrid uit groep 7 (waarbij ik op de foto sta) vertelde me dat ze hier pas een speech had gegeven én dat ze les krijgt hierin. Hoe mooi is dat! Ook schrijven ze zelf hun eigen musical met de vakspecialisten en zingen de kinderen regelmatig met elkaar (dit was prachtig om te horen!). Verder hadden ze een gevoelens/emotie ruimte (hoe gaaf!), kunstlokaal, muziekruimte, een mini boerderij/tuin gecombineerd met het speelplein, een natuurklas, ICT, een keuken en techniekruimte.

Een diversiteit aan leervragen, werkmomenten en keuzes

De scholen werken aan diverse thema’s/projecten. De manier waarop dit tot stand komt en hoe dit vormgegeven wordt vind ik heel speciaal. De kinderen worden gezien als creators, het is belangrijk dat zij het gevoel krijgen dat ze iets kunnen maken/ontwikkelen. Geen enkel kind hoeft hetzelfde te maken als zijn buurman. Er is een diversiteit in leeractiviteiten, verwerking en leervragen. Naar interesse geven kinderen aan wat hun ideeën/leervragen zijn en leraren ondersteunen dit leerproces maar zeggen nooit zomaar het antwoord. Echt een leermomentje voor mezelf! Ze stimuleren dat kinderen zelf op zoek gaan en hoppa door die leerkuil (inclusief frustratie)! Gevolg: diepgaande kennis en vaardigheden. Dit gaat samen met veel reflectie tijdens hun werkproces.

Een diversiteit aan onderwijsbehoeftes

Als laatste stuk wil ik nog delen dat er diverse onderwijsbehoeften zijn waar de leraren mee te maken krijgen. Voor de kinderen met special needs is er sowieso een co-teaching aanwezig in alle groepen. Soms zelfs wel meerdere! Wat een luxe! Als afsluiter vertelde een leraar me dat ze op de middelbare school (die zit ook in het gebouw) zelf hun rooster mogen vormgeven. Ligt jouw talent bij wiskunde? Dan volg je daar meer lesuren van en ga je de diepte in. Heb jij het nodig om vaker buiten te zijn en even te bewegen? Dan zet je dat op je rooster. Heb je de drang om muziek te maken? Pak die gitaar en doe waar je gelukkig van wordt! 

Recommended3 recommendationsPublished in Reis2023

Deel deze post

9 reacties

  1. Je hebt de afgelopen dagen al veel gezien Elise. Ik ben benieuwd hoe je al deze informatie samen gaat brengen en van daaruit jouw leerdoel uitwerkt om zo, met nieuwe inzichten, vol inspiratie en plannen weer naar huis gaat om ermee aan de slag te gaan.

  2. Fijn dat je het zo naar je zin hebt en al een hoop inspiratie opgedaan hebt. Veel succes in Boston. Trots op jou!!! X

  3. Heel leuk om te lezen Elise! Wat een schat aan nieuwe ideeën doe je op deze manier op. Echt iets voor jou. Mooi als je er wat van mee kunt nemen en uit kunt voeren op je eigen school. Groetjes en nog een paar leuke en leerzame dagen daar! X

  4. Wat een fijn verslag Eline. En jou kennende en het onderwijs dat jullie al vormgeven op TS, zijn er genoeg aanknopingspunten om in te zetten in je eigen onderwijs. Ben heel benieuwd wat je meeneemt naar Berghem!

    1. Leuk om te lezen dat je zo enthousiast bent. Ik ben benieuwd wat je hiervan gaat meenemen naar jouw groep….

  5. Niet jaloers zijn hoor! Da’s ook helemaal niet nodig. Vooral ook zien wat jij en wij samen te bieden hebben. Wat binnen ons handbereik ligt. Hoop dat je daar volop aanknopingspunten voor ziet en ervaart! Benieuwd naar wat jij in jouw handelen mee gaat nemen! Moois in Boston! Heb het goed

  6. Hoi Elise,
    Als ik je verslag zo lees borrelt het woord ‘bruist’ naar boven. Dan maak ik de link naar ‘Berghem Bruist’, benieuwd wat voor bruisende dingen jij meeneemt van je reis naar Berghem.

  7. Fantastisch Elise! Ik word helemaal enthousiast van jouw verhalen. Deze mooie ervaringen en alle inspiratie gaan wij mooi meenemen in onze praktijk. Nu al zin in om daar samen met jou over te sparren!

Laat een antwoord achter aan Annelieke Faassen Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *