Bus

Depht over coverage! 

Vandaag hadden wij onze reflectiebijeenkomst in de bus. Wij hebben een aantal punten besproken:

Wat ik wil blijven doen is..in gesprek gaan, nieuwsgierigheid prikkelen, vertrouwen.

Waar ik mee wil stoppen is..controleren van alle taken, wel het gesprek aan gaan maar niet de diepte in.

Wat ik meer wil doen is..in gesprek gaan met de kinderen en daarin ook de gevoelens van het kind meenemen, less is more: dus het werk van één leerling of groepje bespreken en daarin de diepte in gaan in plaats van de werkjes van alle kinderen aan te tippen.

Morgen ga ik mij specifiek richten op…eigenaarschap. Hoe maak je kinderen verantwoordelijk voor het eigen leerproces en hoe krijgen ze inzicht in zichzelf.

Onderstaand zie je dat wij twee punten hebben benadrukt.

Wat ik wil blijven doen is..doorgaan met het in gesprek gaan met de kinderen. Wel hebben wij gezien dat op deze scholen veel ruimte is om het dialoog aan te gaan. Er wordt dieper op het gesprek in gegaan, door vragen anders vorm te geven. En ook vragen te stellen met betrekking tot je gevoelens.

Wanneer je dus echt de dialoog aangaat met de leerling van de groep, krijg je wel dat je maar één groepje of één leerling bespreekt. Het voordeel daarvan is dat de kinderen wel leren kijken, luisteren, ideeën delen en leren feedback geven over het werk.

Waar ik mee wil stoppen is..voor ons beide verschillend. Met betrekking tot de kleuterklas/kindergarten denk ik dat wij best goed bezig zijn. Ik zou graag meer eigenaarschap bij kleuters aan willen leren en bewustwording van zichzelf. Maar tot nu toe heb ik dat nog niet meer in deze scholen gezien dan hetgeen ik zelf doe.

Met betrekking op de hogere groepen wil ik wel stoppen met het controleren van alle taken van de kinderen en er dan op vertrouwen dat het wel goed komt. En dat je op andere manier kan controleren in plaats van nakijkwerk en toetsen.

Jetty en Vivianne

Recommend0 recommendationsPublished in 02: Less is more, depth over coverage, 04: Personalization, 05: Student-as-worker, teacher-as-coach, Reis2019

Deel deze post

5 reacties

  1. Hetty en Viviane,
    Mooi dat jullie (tijdens de busrit) een vertaling hebben gemaakt naar jullie zelf. Fijn dat je ook ziet dat je een aantal zaken zelf al doet. Dat geeft een mooie basis om op verder te bouwen. Kunnen jullie nadenken wat jullie in de klas kunnen doen om de kinderen meer bewust van zichzelf te maken? Wat vraagt dit van jullie handelen? Wat draagt dat bij aan het leren en ontwikkelen van de kinderen?

  2. Hoi Jetty en Vivianne, fijn dat je nu tijdens de lange busreis naar Boston tijd had om met elkaar echt in gesprek te gaan. Ervaringen uit te wisselen maar vooral ook van gedachten te wisselen met elkaar. Hoe waardevol zijn deze reflectiemomenten voor jullie? Is dat ook iets wat je mee terug zou willen nemen naar de collega’s? Tijd nemen om samen het onderwijs gesprek aan te gaan?
    Veel inspiratie plezier nog in Boston.

  3. Mooi ‘jullie’ te lezen 😉
    fijn die focus op type gesprek met kinderen. En inderdaad ook meer diepgang te maken door juist die individuele contacten met hen te maken.
    “Maar wat ik tot nu toe heb ik dat nog niet meer in deze scholen gezien dan hetgeen ik zelf doe.”
    Ben nieuwsgierig naar wat je daarmee wilt zeggen ? Want stiekempjes ben ik dan gewoon benieuwd naar wat dat dan is.
    Heb het fijn! Maak moois.

  4. Hoi Vivianne en Jetty,

    Ik lees mooie dingen, ik lees samenwerking. Heel goed, want het zou mooi zijn als in Nederland de goede dingen van de CES-principes doordruppelen in ons onderwijs. Daar heb je draagkracht voor nodig!

    Ik vind het mooi en herkenbaar te lezen dat jullie al een hoop dingen zelf ook doen!
    Toch denk ik dat je nieuwe dingen meeneemt, straks. Soms kun je die pas vertalen naar je eigen klas, als je weer even terug in Nederland aan het werk bent. Dat hoeft niet eens eenzelfde ding te zijn als dat ze in Amerika doen. Het is dan misschien wel meer een verandering in je mindset, waardoor je dingen anders gaat willen doen, op je eigen manier.

    Veel leerplezier nog in Boston!

  5. Hoi Vivianne en Jetty,

    Wat fijn om te lezen dat jullie er samen hetzelfde in staan. Jullie hebben mooie doelen voor ogen en blijven tegelijkertijd ook kritisch. Misschien verandert er bij terugkomst op school wel meer dan je vooraf denkt. Neem alles mee, laat het bezinken en doe wat goed voelt.
    Fijne laatste dag gewenst voor morgen!

    Groetjes,
    Linde

Laat een antwoord achter aan Edith van Montfort Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *