Achtergrond

Denk groot, maar begin klein

Beste lezers,

Welkom bij mijn eerste blog. Mijn naam is Jantine van Dijke en ik heb dit jaar het geluk dat ik mee mag op CES-reis. Samen met 24 andere collega’s krijgen wij de kans om mee te kijken op vier verschillende scholen in New York en Boston. Deze scholen zijn stuk voor stuk uniek en staan bekend om hun persoonlijke lesstijl, waarin verbondenheid met jezelf en anderen voorop staat.

Om ons zo goed mogelijk voor te bereiden op de reis, hebben we een aantal bijeenkomsten op het SAAM*kantoor. Tijdens deze bijeenkomsten wordt je uitgedaagd om je eigen leerdoel op te stellen en met elkaar in gesprek te gaan over wat jij wilt bijdragen in de groep. Het is erg leuk om nieuwe collega’s te ontmoeten, ieder met eigen ervaringen en verwachtingen. Je gaat samen een mooi avontuur aan, dit zorgt gelijk voor verbinding.

Ik wil genieten van al het moois wat ik ga zien. Dat is mijn uitgangspunt voor deze reis, los van allerlei persoonlijke leerdoelen. Ik denk dat er veel leerkrachten zijn, die net als mij, soms veel druk op zichzelf leggen. De verwachtingen zijn hoog en je doet enorm je best om iedere leerling te zien, te horen en te helpen waar je kan. Maar juist door te observeren, een stapje terug te doen, zie je zoveel mooie dingen gebeuren. Niet alleen in je eigen klaslokaal, maar ook binnen de school of buiten op het plein. Ik wil weer bewust genieten van de kleine dingen die het onderwijs juist zo speciaal maken. Daar krijg ik energie van en ik ben er van overtuigd dat ik dat op deze reis veel terug ga zien.

Hoe creëer je een rijke leeromgeving binnen de school die leerlingen uitnodigt en nieuwsgierig maakt, waardoor eigenaarschap en samenwerking gestimuleerd wordt?

Dit is mijn persoonlijke leerdoel, hier ga ik me voornamelijk op richten tijdens de schoolbezoeken. Momenteel ben ik werkzaam in groep 5 op OBS Mettegeupel in Oss. In het schoolgebouw hebben we een hele mooie centrale hal, die nog niet optimaal gebruikt en ingezet wordt. Ik ben er van overtuigd dat we deze plek kunnen omtoveren tot een omgeving die uitnodigend is voor alle leerlingen en kan dienen als ontmoetingsplek om samen van en met elkaar te leren. Naast de centrale hal wil ik me ook richten op de klaslokalen zelf. Op welke manier zijn de klaslokalen ingericht en hoe draagt dit bij aan het leerproces? Dit sluit ook weer mooi aan bij mijn uitgangspunt: observeren en genieten van al het moois dat je ziet gebeuren.

Over een maand vertrekken we naar New York. Lijkt het je leuk om mijn reis te volgen? Hou dan deze website goed in de gaten. Ik kijk er ontzettend naar uit om al mijn ervaringen met jullie te delen!

Jantine van Dijke 

Recommended1 recommendationPublished in Reis2024

Deel deze post

5 reacties

  1. Hoi Jantine

    Wat een ontzettend mooi doel. Ik ben heel benieuwd wat je allemaal gaat zien en wat je mee naar jouw school gaat nemen.
    Ik heb nu al zin om geïnspireerd te worden door de verschillende scholen.

  2. Hup hup Jantine wens je zoveel moois! En hoe goed om focus te maken op hoe jouw stapje terug ruimte kan maken voor kinderen! Echt. Als je daar op gericht bent ga je het volop zien! En ervaren. En kijk ook maar eens naar hoe de leraar daarvoor relaties maakt met de kinderen! Neem moois mee terug!

  3. Ha Jantine,
    Zo tof dat jij dit jaar mee mag! Neem gerust een extra lege rugzak mee want die ga jij daar ongetwijfeld propvol vullen met inspiratie. Ga genieten van al het mooie wat daar op je pad gaat komen én breng dat vooral ook mee terug onze school in! Groeten aan José en zijn groep.

  4. Wauw zeg! Trots op jou in het aangaan van deze reis met een fantastisch leerdoel. Begin klein naar iets moois groot.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *