12957656 1070302303028910 2646878055604912528 O

De wijde wereld in…

Uit ervaring weet ik dat een studie in het buitenland kan bijdragen aan onze professionele ontwikkeling. Eerder vertrok ik (destijds student aan de Pabo) naar Zuid-Afrika en ging daar op onderzoek uit. Ik deed prachtige ervaringen op, maar zag daar tegenover ook dat leerkrachten in Afrika niet pedagogisch worden geschoold. Dit was behoorlijk confronterend om te zien. Mede hierdoor ben ik me extra bewust geworden van de pedagogische opdracht van de leerkracht.

Met dit inzicht rijker, kwam ik op de Wizzert terecht. Hier vond ik mijn draai én studeerde ik af. Nu mocht mijn avontuur écht gaan beginnen! Inmiddels werk ik dagelijks met veel plezier vanuit welbevinden, betrokkenheid en competentie. Doordat ik op De Wizzert veel kansen en vrijheid krijg kan ik me optimaal ontwikkelen. Het voelt goed op de Wizzert!

We zijn nu weer een aantal jaar verder. Nog steeds voelt het goed op de Wizzert, of eigenlijk alleen nog maar beter. En toch begint er nu iets te kriebelen. Wat? Ik hoorde prachtige verhalen over deze reis. En dus ben ik me  gaan oriënteren. 

Het is twee uur en de schoolbel gaat. Samen met de kinderen loop ik de trap af. Ik draag de kinderen weer over aan hun ouders en loop tevreden terug naar mijn lokaal. Het was een fijne dag vandaag, er is vanuit betrokkenheid weer veel geleerd! Helaas zijn we alleen niet toegekomen aan het extra oefenen van de getallen tot en met 20. En ook had ik met mijn zorggroepje nog wat langer willen oefenen met letters flitsen. In de koffiekamer reflecteer ik samen met mijn collega’s de dag. Wat zijn er mooie dingen gebeurd bij ons op school. Toch valt het me op dat ik niet de enige ben die baalt dat niet alles van de planning in de dag paste. We geven het continurooster hiervan de schuld: ‘Ach vroeger, konden we de hele middag bezig zijn met creativiteitsontwikkeling! Maar daar is nu geen tijd meer voor…’

Goals apply to all students. De kerndoelen zijn voor alle leerlingen, de weg ernaartoe verschilt zoals leerlingen verschillen.

We proberen iedere leerling te begeleiden op zijn of haar niveau, met aandacht voor individuele onderwijsbehoeften. Een leuke, maar soms ook ingewikkelde uitdaging. Zo heb ik voor leerling A een vaste plek in de klas, zorg ik dat leerling B om 10u klaar staat voor logopedie en besteed ik met leerling C aandacht aan het benoemen van zijn emoties, overigens ben ik zelf nog op zoek naar een aanpak voor leerling D.

In Amerika wordt inclusief onderwijs wordt gegeven. Iedere leerling doorloopt een programma op basis van zijn of haar vorderingen, ongeacht lichamelijke, verstandelijke of geestelijke beperking. Iedereen hoort erbij en doe mee op zijn of haar eigen manier. Hoe wordt er in daar dan omgegaan met specifieke onderwijsbehoeften op het gebied van emotie- en gedragsregulatie? Welke handingsadviezen kunnen we mee nemen naar onze praktijk?

Student-as-worker, teacher-as-coach. De leerling leert, doet, denkt, maakt, en de leraar stimuleert en ondersteunt.

Staat alles klaar? Mijn voorbereiding is gedaan. Ik zie een enthousiast snoetje voor de deur. Leerling A mag voor het eerst samen met papa en mama mee naar het oudergesprek. Op De Wizzert zijn doen we kindgesprekken, zo willen we ervoor zorgen dat kinderen meer eigenaarschap krijgen over hun eigen leren. Waar sta je nu? Wat wil je bereiken en hoe ga je daaraan werken? Wie kan je daarbij helpen?

In Amerika krijgen de leerlingen tot een leeftijd van 16 jaar vrijwel geen toetsen. Leraren geven feedback en zijn prima in staat het niveau van kinderen te bepalen en zien waar hij of zij nog bijgeschoold moet worden. Juist het gesprek tussen leerkracht en kind draagt bij aan de ontwikkeling. Hoe mooi is dat?

Ik kijk uit naar deze reis, met de kritische vragen van een juf en het enthousiasme van een wereldreiziger.

Recommended1 recommendationPublished in Reis2023, Reisblogs

Deel deze post

4 reacties

  1. Lieve Angela,

    Ik ga met veel plezier je blogs lezen. Heel veel plezier in Amerika, geniet er van en neem mooie wijze lessen en ideeën mee.

    Liefs Désirée

  2. Hoi Angela,

    eigenaarschap, zowel van kinderen, als ook van collega’s en dus van jouzelf als professional, daar draait het echt allemaal om! Ik denk dat je gaat zien dat er in de scholen die we gaan bezoeken, (weliswaar ook getoetst wordt, maar vaak niet gestandaardiseerd) professionals met kinderen werken die zo sterk zijn in hun pedagogische EN didactische kwaliteiten, dat ze volledig eigenaar zijn van het curriculum, ze ZIJN eigenlijk het curriculum, SAMEN met de kinderen. Je zult zien hoe zij enorm investeren in de relatie met hun kinderen, en in de professionele relatie met hun collega’s. Ik wens je enorm veel inspiratie en reflectie toe. SAAM* maken we er een top reis van. Martijn

  3. Angela, wat mooi om te lezen dat jij je zo bewust bent van jouw rol als professional en de invloed die zowel jij als de kinderen op elkaar hebben om te komen tot het best mogelijke onderwijs.
    Je gaat veel eigenaarschap zien op de scholen die we gaan bezoeken. Ik ben heel benieuwd op welke manier jij de inzichten die je daar op gaat doen een plek gaat weten te geven in jouw groep en hoe je jouw Wizzert collega’s inspireert om met elkaar verdere stappen te zetten op dit gebied.

  4. Angela, als start maar even > iedere keer wanneer jij “Amerika” schrijft moet je eens “Europa” lezen. Ofwel de aannames die jij nu doet voor Amerika (ten aanzien van inclusie, of toetsing) liggen heeeeeeeeeeeeeeel wat genuanceerder. Wat vervolgens niet wil zeggen dat je niet heel inspirerende praktijken gaat zien op deze specifieke scholen die jullie gaan bezoeken hoor! hartstikke boeiend wanneer je focus maakt op “krijgen ze nu alles voor elkaar wat in de planning zit” > omdat je daar voor jezelf ook vragen hebt. En dat kan iets zeggen over de planning of over leraarsafhankelijkheid in die planning ? En per definitie krachtig om de regie bij / van het kind te onderzoeken > waar je vanuit het rijke repertoire wat je binnen de Wizzert al vorm geeft verder zou kunnen verdiepen. Ook mooi om met Lisanne over te sparren natuurlijk! Welk Wizzert repertoire en dat van je groep in het bijzonder wil je onderzoeken ginds. Alle moois en goeds. Nieuwsgierig naar wat het voor jou en de kinderen op je school gaat betekenen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *