future

De toekomst wacht. De toekomst lacht.

Eigenlijk ben ik al jaren nieuwsgierig naar de CES-reis. Ik volgde de blogs van andere reizigers en was geboeid door de verhalen van collega’s die het zelf hadden ervaren. Toen Judith tijdens mijn functioneringsgesprek ook nog aangaf dat ze dacht dat de CES-reis echt aan zou sluiten bij mijn leerdoelen, besloot ik dat ik me in moest schrijven. Uiteindelijk (driemaal is scheepsrecht) werd ik ingeloot. Wat was ik blij, maar wat vond ik het spannend tegelijkertijd. Ik had wel honderd leervragen op kunnen stellen, maar nam genoegen met de tip dat het concrete doelen moesten zijn en dat je van “alles wat leuk is” foto’s kunt maken.

Terug naar mijn leerdoelen…

Als leerkracht op Daltonschool De Evenaar vind ik het belangrijk dat de kinderen (in hun eigen tempo) zelf hun pad kunnen ontdekken. Een schoolontwikkeling na de fusie was dan ook het voeren van kindgesprekken. Nu, 2 jaar later, hebben twee leerlingen uit mijn klas vol trots bij de onderwijsinspectie uit mogen leggen wat hun leerdoelen waren en wat wij in de klas doen met het doelenbord. De kinderen zijn enthousiast, maar toch vind ik dat het nog niet optimaal loopt, vandaar dat dit één van mijn leervragen is voor de CES-reis.

Hoe kan ik de kindgesprekken continueren en wat voor inhoud kan ik eraan verbinden? Ben ik (/Zijn we) op de goede weg? Bied ik de kinderen kansen om hun eigenaarschap te ontwikkelen? Welke reflectievragen kan ik stellen, om de ontwikkeling van de kinderen in beeld te houden?

Mijn andere leerdoel heeft te maken met hoe ik ben; een perfectionist en een control-freak. Balans vinden in onderwijsland tussen “niet perfect is ook goed” en perfectie blijft iedere dag weer een uitdaging. Nu we er als bovenbouwleerkrachten voor gekozen hebben om volgend schooljaar begrijpend lezen aan te gaan bieden vanuit het thematisch onderwijs, zal ik nog meer dan ooit moeten durven loslaten. Het wordt mijn derde jaar als leerkracht van groep 8, dus ik weet wat de leerlingen moeten kennen en kunnen, maar toch blijft het spannend. Echter is dit hele idee ontstaan vanuit een collega die vorig schooljaar mee mocht met de CES-reis. Dus Bjorn.. Ik hoop dat ik een stukje van wat jij daar vorig jaar gezien hebt, ook mag gaan ervaren. Het durven loslaten van de methode, zonder het zicht op de ontwikkeling van de leerlingen te verliezen. Kijken naar de persoonlijke doelen van de kinderen en dit de leidraad te laten zijn van mijn onderwijs. Hoe doen ze dit in Amerika en wat vraagt dit van mij als leerkracht?

Mijn koffer staat klaar en het is tijd voor vakantie. Maar stiekem kan het nieuwe schooljaar mij niet snel genoeg beginnen… De toekomst lacht!

Recommend0 recommendationsPublished in Reis2019

Deel deze post

7 reacties

  1. Loes,
    Wat een mooi vooruitzicht! Fijn hoor dat jij nu de gelukkige was die mee mag naar New York en Boston. Je begint je reis al met veel beelden door alle mooie verhalen die je van je collega’s hebt gehoord. Je hebt voor jezelf de dilemma’s in je vak behoorlijk helder. Het dilemma tussen regie bij leraar of regie bij leerling staat voor jou centraal. Mooi om voor jezelf een te onderzoeken welke vragen jij aan kinderen zou kunnen stellen, zodat je zicht houdt op de ontwikkeling, zodat je het leerproces bij de kinderen kan monitoren en bijsturen. Ik ben benieuwd naar jouw verhalen.
    Fijne vakantie!

  2. Ha Loes,
    Wat een goede en duidelijke blog heb je geschreven. Wij zijn ook heel blij dat jij uiteindelijk toch dit jaar al mee kunt. Jouw leervragen zijn helder en ook te zien en te horen in je ‘zijn’ als leraar hier op school. Antwoorden zul je misschien niet krijgen, maar zien doe je heeeeeel veel. De onderdompeling en vooral het proces waarin je terecht komt in de VS zijn een fantastisch manier om te groeien. Dit doet wat met je!

  3. Loes,
    Deze reis is echt een mooie reis! Laat je verwonderen, onderdompelen en ga volop genieten van alle mooie dingen die tijdens deze reis op jouw pad gaan komen. Je zult zien dat je nog meer gaat zien/ vinden dan alleen de antwoorden op jouw leervragen. Bedenk wat je nodig hebt om los te kunnen laten.

  4. loslaten is zo spannend, ik begrijp wat je hierover schrijft. Echter als je weet waarom je een methode los wilt laten en ervan overtuigd bent dat je het echt wilt, is het ineens een heel stuk minder spannend. Dat is voor mij het leuke aan leren, wat je je leerlingen gunt (van fouten kun je leren), mag je jezelf ook gunnen. immers: uit de reflectie op wat fout gaat komt altijd een leermoment. Het loslaten van de methode voor begrijpend lezen, zal ook heus niet direct succesvol zijn. er moet wat worden geschaafd en geplamuurd. ik gun je dat je dat proces gaat waarderen. en natuurlijk gun ik je een reis vol inspiratie vanuit de scholen die we gaan bekijken, maar ook vanuit je mede reisgenoten!

  5. Hoi Loes, ik heb veel goeds gehoord over het optreden van jouw leerlingen bij de onderwijsinspectie. Met recht dat je daar trots op bent. Voor de rest sluit ik me echt aan bij mijn voorgangers. Inderdaad is “Good enough the new perfect”. Tot woensdag

  6. Ah Loes, het hele grote letterlijke en figuurlijke loslaten fijn laten beginnen ginds. Volop gaan vertrouwen op je professionele intuïtie > en weet je, je gaat zoveel zien m.b.t. goede vragen stellen… dat gaat je wellicht helpen wat ‘perfectionisme’ los te laten, ruimte te gunnen aan de kinderen in je groep, op jezelf én hen te vertrouwen. Hele mooie reis voor jou! Ga graag lezen over wat meemaakt!

  7. Hallo Loes,
    “Loslaten” ga je zeker zien! Net zoals de leerkracht als coach en de verdiepende vragen die ze gebruiken!
    Zelf ben ik benieuwd hoe de ontwikkelingen daar inmiddels zijn als het gaat over de struggle kerndoelen/inspectie in verhouding met persoonlijke leerdoelen van de kinderen een leidraad te laten zijn, nu de scholen toch weer een paar jaar verder in ontwikkeling zijn, dan het moment waarop ik ben wezen kijken.
    Wie weet hoor je daar ook nog wat over?
    Groetjes van een groep 8 collega, “oud” CES reiziger

Laat een antwoord achter aan Vera Tonino Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *