De kracht van de goede vraag

Opvallend bij de bezoeken op de eerste drie scholen is de gespreksvoering op de scholen, tussen leerkrachten en kinderen, en het geven van feedback op elkaar. Vanaf de start op de CES scholen, leren kinderen hoe ze zich kunnen ontwikkelen in dit systeem waarbij het teruggeven of ontvangen van feedback hen of de ander helpt zich beter/verder te kunnen ontwikkelen. Bij de gesprekken met leerkrachten valt op dat zij altijd spreken over ‘ik’ ipv wij. Leerkrachten geven aan elkaar ook van feedback te voorzien.

Na drie scholen bezocht te hebben, begrijp ik dat het aanleren van en het voeren van reflectiegesprekken en het geven van feedback tijd nodig heeft. Tijd in de zin dat kinderen en volwassenen die starten met reflecteren, eerst moeten leren denken in het proces van het kunnen geven en ontvangen van feedback. Tijd om je de vaardigheden en de taal die je hiervoor nodig hebt eigen te maken, zodat je in dit proces te kunnen groeien.

Er wordt in Amerika onderscheid gemaakt in het geven van feedback als: ‘warm feedback’ en ‘cold feedback’. Vanuit mijn bezoeken op de scholen in Nederland zie ik vooral ‘warm feedback’, deze is meer gericht op de persoonlijke kwaliteiten van de persoon. Gesprekken met mijn SAAM* collega’s vandaag bevestigen dit en we herkennen dit allemaal bij ons zelf. Ik zou graag beter willen worden in het geven van feedback, met name de ‘cold feedback’ en dus in het stellen van de goede vragen. De termen ‘warm en cold feedback’ kan ik via internet niet terugvinden in het Nederlands. Dus het heeft nog even mijn aandacht nodig.

Wat is de kracht van de goede vraag bij het geven van feedback of bij op processen en handelingen?

Vandaag en de vorige dagen zag ik leraren kinderen feedback geven op hun handelen door:

  1. Benoemen van de situatie of handeling. (vb: David, jij zwaait met de grote blok in de lucht.)
  2. Benoemen van de regel of afspraak. (vb: De afspraak is dat de blokken op de grond blijven.)
  3. De leerling vragen waarom 2. gewenst is. (vb: Waarom moeten de blokken op de grond blijven?)
  4. De leerling geeft antwoord op de vraag bij 3.

De kracht van de goede vraag is dat hij de ander, of jezelf, laat nadenken over de eigen handeling of over een gedachte.

Graag zou ik deze gesprekstechniek beter willen onderzoeken.

Desirée

Recommend0 recommendationsPublished in Reis2019

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: