De eerste school!

Het was zo ver, het bezoek aan de eerste school. Vandaag ben ik gaan kijken op de Neighborhood school. Ik vond het leuk om rond te kijken in de verschillende klassen. Vooral interessant om een gesprek aan te gaan met de kinderen en ouders en om te weten te komen waar ze trots op zijn bij deze school en waarom. De ouders gaven ook aan dat ze op deze school geen punten geven. Als ze een gesprek hebben beschrijft de leerkracht wat het kind doet. De ouders geven aan dat dit meer voor ze betekent en beter weten wat ze dan kunnen doen, dan wanneer ze alleen een punt terug krijgen.

In een van de ‘kleuterklassen’ zag ik dat ze na de werkles een werkje van een leerling gingen bekijken en bespreken. Ik evalueer na de werkles ook wat de kinderen gedaan hebben en hoe ze dat gedaan hebben en hoe het is gegaan. Ik probeer dan dat bijna elk kind aan de beurt komt en hier kort over vertelt. Deze leerkracht ging in op het werkje van één kind. Ze liet het kind eerst vertellen wat hij had gemaakt. Deze leerling praatte heel zachtjes, de leerkracht had het verstaan, maar ze vroeg toch of de leerlingen die het hadden gehoord het na konden vertellen. Daarna liet ze een foto van het werkje aan alle andere kinderen zien en vroeg ze aan de kinderen om te reageren op het werkje van het kind.

Op deze manier evalueren heb je maar één leerling gehad, maar je bent wel meer de diepte in gegaan. De kinderen hebben het werk van een ander kind bekeken en feedback en complimenten gegeven.

Ik ben voornamelijk gaan kijken bij de pre-k en k/1 klassen (3-7 jarige). Ik zag veel overeenkomsten. Daarnaast zag ik ook dat ze soms nog wel meer de diepte in ging, zoals het voorbeeld hierboven.

Ik hoop op de komende scholen ook bij de jongere kinderen, meer te zien en horen over het eigenaarschap van het kind. Ik ben benieuwd, op naar de volgende dag. 

Recommend0 recommendationsPublished in Reis2019

7 reacties op “De eerste school!”

  1. Hallo Viviane, zo te lezen heb je een mooie dag gehad. Wat een goed voorbeeld van Less is More heb je gezien. Allemaal feedback geven op het werk van één kind zorgt dat iedereen gezien en gehoord is én dat de feedback diepgang heeft. Is jou iets opgevallen aan de manier waarop de leerkracht en de kinderen feedback geven? Kan je ook al een vertaling naar jezelf maken? Wat zou jij in jouw klas meer diepgang kunnen geven? Veel plezier op de tweede school.

  2. Hoi Vivianne,

    Mooi om te zien dat je bij TNS bent geweest. Een hele fijne school om bij te mogen beginnen, denk ik!
    Ik herken het geen punten geven enorm. Dat is een van de dingen die ik nu niet meer doe in de klas. Ik zet alleen punten in het systeem, maar praat in groei naar de kinderen. De meeste kinderen zijn hier inmiddels aan gewend!

    Ik ben heel benieuwd wat jij gaat doen als je straks terug bent. Je hebt je bezoek beschreven, met daarin een mooi voorbeeld. Ik mis alleen of dit iets is wat jij zelf ook zou doen en waarom wel of niet. Denk je dat het meerwaarde heeft om het werk van één kind dieper te bekijken of om veel kinderen aan bod te laten komen met presenteren? Misschien een combinatie?

    Ik weet zeker dat je in je week daar nog veel meer inspiratie gaat krijgen over eigenaarschap. Ik ben niet alleen heel benieuwd naar je blogs, maar ook naar je mening erover!

    Heel veel leergierigheid gewenst daar!

  3. Hoi Vivianne, dit is een duidelijk verhaal. En fijn dat je ook overeenkomsten hebt gezien! We kunnen het wel eens samen hebben over het geven van feedback:) Succes morgen in Boston!

  4. Samen leren door werk van één kind te bespreken… lijkt me hartstikke krachtig. Er zijn immers volop andere manieren om al die kinderen eens dat ene kind te laten zijn. Succes met je focus op dat jonge kind… misschien worden de verschillen tussen al die verschillende leeftijden die je gaat zien eigenlijk steeds kleiner. Veel moois nog!

  5. Peter Janssen

    Hoi Vivianne, mooi die terugkoppeling op je eerste schoolbezoek! Vooral de individuele aandacht en het op zoek gaan naar diepgang spreekt me erg aan! Ga het straks vooral ook toepassen in je eigen groep op de JFK! Wens je nog een fijne leerzame week! Gr. Van Peter van De Korenaer

  6. Hey Vivianne,
    Leuk om te lezen hoe het bezoek aan de eerste school was. Het bespreken van een werkje van één kind lijkt me interessant om in je eigen klas uit te proberen. Ben je dat van plan? Ben benieuwd hoe dat gaat!
    Ben ook erg benieuwd wat je bij de komende bezoeken zult zien en ervaren. Ik kijk uit naar je volgende blog!
    Gr. Marjorie ?

  7. Marion van Rooij

    Less is more.. je schrijft het hier ook met een duidelijk voorbeeld in je blog. Ik denk dat we mooie gesprekken gaan hebben als je terug bent op de JFK!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: