Dalton in Amerika

De eerste blog is bijna een feit, nu nog de woorden op het spreekwoordelijke papier zien te krijgen.

Twee CES-principes gaan bij mij in het vizier staan:
– Goals apply to all students
– Students-as-worker, teacher-as-coach

Doelen die gelden voor alle kinderen. Dat is bij ons in de grote lijn natuurlijk ook zo, maar gaat het bij ons ook voor iedere leerling op een andere manier (zijn of haar eigen weg). Nee, maar wel op verschillende niveaus (groepen leerlingen) en dat is soms al een hele kluif. Lees ik het principe verkeerd of gaat in Amerika echt iedere leerling op zijn eigen manier/weg naar het doel toe. Hoe dan? En hoe houd je dat als leerkracht allemaal bij? En wanneer heeft een leerling het doel dan behaald? Dat zijn vragen die meteen bij mij naar boven komen en waar ik graag antwoorden op hoop te krijgen.

Het andere principe hoort daar in mijn ogen bij. Hierboven stelde ik de vraag: Hoe houd je als leerkracht al die persoonlijke wegen naar al die persoonlijke doelen bij? Wij houden bij ons op school kindgesprekken gerelateerd aan persoonlijke leerdoelen, maar dit doel is klein en SMART en geldt niet voor alle vakken, laat staan voor alle onderdelen bij de vakken. Wordt in Amerika de leerkracht dan zo ingezet dat hij echt alleen maar coacht en werkt de leerling zelf naar de doelen toe? Wat draagt de leerkracht in persoonlijke gesprekken bij om de doelen van de leerlingen te bereiken? En hoe managen ze dat? Waar halen ze de tijd vandaan om dit voor alle leerlingen bij te houden?

Kortom: het kijken naar doelen die worden gesteld en hoe leerling en leerkracht hier mee omgaan is voor mij hetgeen ik antwoorden op hoop te vinden.

Natuurlijk ga ik nog veel meer zien en heb ik nog veel meer vragen, maar we houden het less is more.

 

Recommend0 recommendationsPublished in 03: Goals apply to all students, 05: Student-as-worker, teacher-as-coach, Reisblogs

2 reacties op “Dalton in Amerika”

  1. Beste Bjorn,

    Zo te lezen gaat het een doelgerichte reis worden 😉
    Ja kan voor jezelf ook de vraag stellen wie eigenaar is van het doel én dus ook wie dan in de gaten moet houden of een doel bereikt wordt. Dat brengt mij direct tot een vraag aan jou. Wanneer ben jij tevreden met je eigen ontwikkeling tijdens deze reis. Wat moet er voor jou zichtbaar, merkbaar, meetbaar anders zijn na deze reis?

  2. Fijne Focus hoor Bjorn! Het is natuurlijk ook best een vraag of het altijd allemaal verschillende routes zijn naar die relevante doelen. Goed idee van Sandra om daarbij ook een te kijken hoe dat bij jezelf werkt en je collega’s. Met deze twee principes kun je mooi diepgang maken. Wat ik met je blog heb gedaan: bij categorieën heb ik de CES principes waarbinnen jij aan het werk gaat ‘aangevinkt’ (is fijn voor later zaken op inhoud terugvinden). Doe je dat bij de volgende blogpost zelfs. Ook group post toegekend en groep 2018 zodat je blog ook fijn voor de groep te lezen is. Alle moois in je verdere voorbereiding én ginds natuurlijk. dagdag Edith

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: