Dag 4 en 5 – Boston

En dan waren daar alweer de laatste 2 scholen van onze trip: Mission Hill en Parker, beide scholen liggen in Boston. Wat een fijne, ruime scholen! Ruime gebouwen en vooral ruimte voor iedereen om er te zijn. Er te zijn en er bij te horen (zonder dat het jeukerig wordt 😉

Op deze scholen worden overwinningen behaald door (m.i.) het continue waarborgen van het bovenstaande. Waarom ik dat denk zal ik illustreren in de onderstaande opsomming van wat ik concreet zag:

        Leerlingen (pre school en high school) zijn een persoonlijkheid en geen nummer, de leerkracht staat aan het begin en aan het einde van de les bij de deur, groet elke leerling persoonlijk en stelt regelmatig nog een korte vraag.

        Tijdens de lessen wordt er om de meningen en standpunten van de leerlingen gevraagd, er is oprechte interesse. Bovendien wordt er nog doorgevraagd op de gegeven antwoorden.

        Vervolgens doen deze meningen er ook nog toe wanneer het iets concreets betreft voor de school, leerlingen kunnen hier in ook eigenaarschap tonen, dit wordt gestimuleerd.

        De lesinhoud sluit aan bij de leeftijdsgroep, ook op de high school.

        Wanneer iemand niet actief betrokken is wordt er geïnformeerd, niet meteen veroordeeld.

        De sfeer in de groepen is veilig, afwijkende meningen mogen gegeven worden.

        Bij bepaalde thema’s worden jongens en meisjes gesplitst om tot meer diepgang te komen.

        Iedereen luistert naar elkaar, regel: je hoeft het niet eens te zijn, maar je luistert wel

        Leerlingen kiezen voor Engels voor een thema en dat bepaald in welke groep ze aansluiten voor een trimester waarin boeken (ook klassikaal) gelezen en besproken moeten worden (maar dus wel boeken in het thema wat je zelf gekozen hebt).

 

Wat was dit prachtig om te zien, het kan dus wel: een hoge betrokkenheid bij tieners en niet alleen bij die ene knappe leraar van één bepaald vak. En hoewel ik het weet dat het zo belangrijk is: eerst een goede band en dan de rest, het kan dus nog meer verschil maken dan je misschien zou denken.

Een goed contact met leerlingen wordt wel gezien als een kwaliteit van mij als leerkracht maar hier kan nog wel een schepje bovenop, vooral wat langer doorvragen bijvoorbeeld, nog meer verdieping zoeken. Maar ook het voorleggen van een probleem en dan bespreken (i.p.v. een nieuwe oplossingen voordragen) kan echt wel wat meer en de leerlingen kunnen heus meer keuzes krijgen. Het is een ander accent in je mindset. Laat mij maar lekker die olievlek zijn over het bovenstaande, ik heb zin om hier veel over in gesprek te gaan met wie het maar horen wil!

Recommend0 recommendationsPublished in Reisblogs

1 reactie op “Dag 4 en 5 – Boston”

  1. Sandrabeuving

    Wat een heerlijke mindset Carolien. Vragen, vragen, vragen vanuit oprechte interesse. Luisteren zonder oordeel. Perspectieven onderzoeken. Heerlijk onderwijs, genieten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: