Dag 2

Dag 2
Vandaag heb ik genoten van kinderen en ouders die vol trots vertellen over hun school The Neighbourhood School in New York. Wat heerlijk dat het werk van deze hardwerkende Amerikaanse collega’s zoveel blije kinderen en ouders geeft. Daar wordt een leerkracht ook blij van!
De ouders hebben bewust gekozen voor deze school, waar een wachtlijst voor is. Ze beschreven het als ‘a happy place’ voor hun kinderen. Ze zeiden nog meer mooie dingen over hun school: ‘Here learning is an experience. It’s a part of play rather than work or practising for a test’. Het onderwijs sluit aan bij de manier waarop het kind denkt. Hun kinderen worden gehoord en er is geen sprake van hiearchie. Er worden hoge verwachtingen aan de kinderen gesteld, zowel op school als bij het huiswerk. De manier waarop kinderen mogen werken, geeft de mogelijkheid ‘to express themselves more’. Ze waren ook blij met het contact dat ze met de leerkrachten hebben. Via de mail geeft de leerkracht opvallende observaties en ouders krijgen vlot antwoord op hun vragen. Ze vinden het fijn dat ze elke dag de klas mee mogen binnenkomen om te zien hoe het contact met hun kind en de leerkracht is. Kinderen leren zich te presenteren naar volwassenen en ook dat vinden ze een pluspunt.
Voor sommige ouders is het beangstigend dat er geen tests zijn waarmee zij de ontwikkeling van hun kind kunnen vergelijken met leeftijdgenoten op het traditioneel onderwijs. Straks moeten ze toch naar ‘the middleschool’ en wordt verwacht dat het niveau op de tests goed genoeg is. Maar groter dan deze zorg was voor deze ouders de zorg dat er maar zo weinig ‘progresive middleschools’ zijn. Zij zijn er helemaal van overtuigd dat dìt de beste vorm van onderwijs is voor hun kinderen.
Blije kinderen en blije ouders, daar doe je het toch voor? Betrokkenheid is hierbij niet weg te denken. Op onze school zijn we hier bewust mee bezig. We vinden dat de betrokkenheid van onze ouders verhoogd moet worden en daarvoor hebben we allerlei aanpassingen gedaan. Zo begint bij ons ook elke schooldag met een inloopmoment, onderhouden we de schoolsite, hebben we kennismakingsgesprekken, mailen we regelmatig, hebben we een klassenapp, worden ouders bij de IPC-presentaties van de kinderen uitgenodigd, vragen we om hulp bij excursies, hebben we een ouderweek en worden tweetalige ouders bij aanvang van elk nieuw thema in groep ½ uitgenodigd voor uitleg over de woordenschat. Maar toch zien wij de ouderbetrokkeheid te weinig groeien. Daarom heb ik vandaag goed geluisterd naar deze ouders en naar de kinderen die zo enthousiast waren over hun school. De vorm van het onderwijs op The Neighbourhood School sluit aan bij de kinderen en bij de ouders, waardoor het ‘a happy place’ voor hen wordt. We zullen in contact moeten blijven met onze (minder betrokken) ouders om op de hoogte te blijven van hun wensen. Onze Brinck-kinderen zijn al super blij en we willen zo graag de ouders laten zien hoe dat komt en hen betrekken bij dit proces.

Recommend0 recommendationsPublished in 08: Commitment to the entire school, Reisblogs

Deel deze post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *