Create some magic

Zo, de eerste vier dagen zitten erop en wat hebben we al veel indrukken op gedaan. Na een dag ‘de toerist’ uitgehangen te hebben was het tijd om de workmode aan te zetten. 

We startten de week op Brooklyn New School (BNS). We werden met enthousiaste, open armen ontvangen en de eerste indruk was binnen: kleurrijk. Zowel de populatie als de inrichting van de school was prachtig en kleurrijk. Na een introductie met de directie en van de school kregen we een rondleiding door leerlingen uit de fith grade (vergelijkbaar met groep 7). Ontzettend enthousiast, en bovenal vol kennis, hebben deze twee meiden ons kennis laten maken met de school, de verschillende lokalen, de verschillende thema’s waar de klassen aan werken en met hun eigen ‘farm’. Wat een indrukken.. Multicultureel, warm, liefdevol, betrokkenheid, eigenaarschap bij de leerlingen, assessments in plaats van toetsen en zo kan ik nog even doorgaan. Na de rondleidingen kregen we lunch en daarna de mogelijkheid om in verschillende klassen mee te kijken. Ik koos hierbij voornamelijk voor kindergarten (vergelijkbaar met de kleuters) om te kijken hoe zij hier te werk gaan en hoe bij hen het eigenaarschap van de kinderen zichtbaar was. Leerkracht Mary-Ann stond open voor onze vragen en heeft veel verteld. Zij werken het gehele schooljaar aan één thema, in dit geval ‘water’. Ze starten heel algemeen en laten het verdere verloop van het thema volledig vanuit de kinderen komen. Waar denken zij aan bij water? Wat zouden zij willen leren wat betrekking heeft tot water? Zo hebben zij onder het overkoepelende thema ‘water’ de kinderen dus de subonderwerpen laten bedenken. Denk hierbij aan boten, vissen, de pier en het strand. Dit in tegenstelling tot de thema’s bij ons op school die voornamelijk vanuit de leerkracht komen en al tot in de puntjes uitgewerkt zijn. Een zeer interessant verschil om met mijn collega’s te bespreken en mee te nemen voor een volgende themavoorbereiding…

Op dinsdag stond Central Park East 1 op de planning. Hier wederom een warm welkom en enorm veel indrukken. BNS had gister al veel indruk gemaakt, maar deze school wekte mijn interesse al helemaal. Allereerst ook weer een enorm prettige sfeer, maar ook een fijne rust die in de gangen, klassen, bij leerlingen en leerkrachten hing. Ze werken hier ook thematisch en laten hierin ook weer een hoop opdrachten en ideeën vanuit de leerlingen komen. De rust was dus een van de belangrijkste dingen die op viel. Leerkrachten en leerlingen nemen de rust en de tijd voor elkaar, de opdrachten en hun werk. Leerlingen worden ‘zonder instructie’ aan een opdracht gezet en worden op deze manier getriggerd om samen te bedenken welke stappen er gezet moeten worden zonder dat de leerkracht de hele dag staat te zenden en ‘alles voor te kauwen’. Dit zorgt voor enorm veel eigenaarschap en vooral ook voor heel veel wederzijds respect en vertrouwen. Wederom iets om mee te nemen naar mijn eigen klas… Niet voorkauwen, maar dusdanige vragen stellen dat de leerlingen zelf tot de antwoorden moeten komen.

Tijdens het schrijven van deze blog kwam ik er achter hoe moeilijk het is om tot de kern te komen van al de inspirerende dingen die we al gezien hebben. En dan nog te bedenken dat we nog 3 scholen op de planning hebben! Ik kijk uit naar de komende dagen en dat mijn notitieboekje maar met de dag voller mag komen.

Have a gooood day!

Recommend0 recommendationsPublished in Geen categorie, Reis2023

Deel deze post

3 reacties

  1. Wauw, Anne! Wat heerlijk om te lezen. Ik zie je gewoon (bij wijze van spreken dan natuurlijk😉) alle indrukken en ervaringen ‘opzuigen’ en enthousiast worden.
    Ik voorzie veel aanknopingspunten voor mooie professionele dialogen tussen ons als het gaat over o.a. thematisch werken in de onderbouw. Kijk er nu al naar uit!
    Heb nog een vraag voor je. Je schrijft o.a. dat ‘nagenoeg zonder instructie’ en ‘zonder alles voor te kauwen’ kinderen toch in beweging komen. Ontwikkelen. Leren. Eigenaarschap ontwikkelen. Maar ‘hoe’ en ‘wat’ zie je de leerkrachten wél doen om dit doel te bereiken?
    Maak er nog iets moois van! Tot zieieiens!!

  2. Ja magic creëren, goed idee!
    En oh wat snap ik hoe ingewikkeld het kan zijn om uit al die ervaringen tot de kern te komen.
    En toch…
    Toch is dat belangrijk! Komen tot focus. Tot wat het voor jou in jouw handelen moet zijn. zodat jij diepgang kunt maken. En daarmee ook repertoire ontwerpt voor hoe jij met kinderen werkt. Geniet en kies 😉!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *