Film Countdown

Countdown!

Countdown!

Het aftellen is begonnen, de CES-reis is in zicht! Zaterdag 11 mei 2024 zal ik samen met mijn medereizigers, collega’s binnen SAAM*, vertrekken naar New York. De maatjes zijn gemaakt, de kamerindeling is rond en de eerste blog staat online. De koffer is nog nét niet ingepakt 😉.

Waarom heb ik me opgegeven? Ik vond het natuurlijk super stoer om tegen mijn omgeving te kunnen zeggen dat ik naar Amerika ga voor werk. Het lijkt wel een businesstrip en dat als juf!

De échte reden dat ik me heb opgegeven is om in contact te komen met het onderwijs en de collega’s in Amerika. Onderwijs doe je samen en ik vind het leuk en fijn om inspiratie op te doen wegens andermans kwaliteiten. Waar heb ik zelf niet eerder bij stilgestaan, maar is wel haalbaar in mijn onderwijspraktijk en in mijn persoonlijkheid als juf? Ik ga dan echt ‘aan’ en ik neem dat mee in mijn onderwijspraktijk. Ik raak enthousiast van het toepassen van iets nieuws. Iets nieuws wat bij de kinderen iets oplevert, hen enthousiasmeert, waar ik mezelf comfortabel bij voel en waar ik enthousiast van word. In zo’n situatie ben ik écht intrinsiek gemotiveerd.

Ik ga wel met een gerichte leervraag de scholen in New York en Boston bezoeken. In mijn persoonlijke ontwikkeling als leerkracht ben ik nu veel bezig met Zin In Lezen. Ik heb al veel mooie dingen bereikt en kunnen doen met de groep, maar wil hier mezelf nog verder in ontwikkelen. Zin In Lezen, de naam zegt het al, Zin In Lezen. Ik heb ook écht zin in Zin In Lezen. Ik kan mezelf helemaal verliezen in het zoeken van teksten passend binnen een thema en om daar een passende en goede werkvorm aan te koppelen. Laatst was ik na school wat aan het kopiëren en kwam er een leerling uit mijn klas vanuit de BSO langsgelopen en vroeg: ‘Ben je weer een leuke opdracht voor ons aan het maken?’. Daar krijg je toch extra veel zin van!

Ik hoop in de scholen te zien hoe zij binnen een thema rijke tekst toepassen. Ik hoop hierin te zien hoe zij de diepgang met de kinderen zoeken en hoe zij differentiëren op niveau (met teksten en/of werkvormen/opdrachten). Wat zetten zij in? Wat is hun rol als leerkracht? (CES-principe: Student-as-worker, teacher-as-coach) Hoe spreken zij de intrinsieke motivatie van kinderen aan?

Ik focus mij deze week op twee CES-principes. CES-principe 2 Less is more, depth over coverage (Minder is meer, diepgang boven oppervlakkigheid) en CES-principe 5 Student-as-worker, teacher-as-coach (Het kind denkt en doet, de leraar stimuleert en ondersteunt).

In deze blog neem ik jullie mee in mijn leervragen, veel lees en inspiratieplezier!

Romy

Recommend0 recommendationsPublished in Reis2024

Deel deze post

4 reacties

  1. Hoi Romy

    Ik heb heel veel zin om samen met jou naar het Zin in lezen in Amerika te kijken.
    Hier gaat ook mijn hart ook enorm van kloppen. Ik kijk er naar uit om hier samen met jou mooie gesprekken over te voeren.

  2. Hoe vet! Business trip als juf! Ik hou d’r van! En hoe mooi hoe je een thema en leer vragen kiest. Hoop dat je vooral ook gaat zien en ervaren hoe dat binnen veel verschillende culturen in school en klas z’n vorm krijgt! Moois voor jou en neem veel moois mee terug!

  3. Zin in lezen bruist in de school. Hoe gaaf als je je laat inspireren op jouw reis! Ik zie ernaar uit! Enne, less is more hè?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *