Connectedwithces

Conferentie Be Kind Work Hard: Demonstration of Mastery

Wat een Demononstratie van Meesterschap hebben we gisteren mogen zien. Te beginnen met kinderen die ons hebben laten zien hoe ze kunnen presenteren. Ze vertelden ons een prachtig verhaal over het onderwijs bij de Fonkeling in Berghem in het Engels. De centrale boodschap van deze kinderen: Geef de ruimte om eigen keuzes te maken, dan zijn we onszelf en kunnen we laten zien wat we kunnen!

Hierna kwamen onze collega’s uit Amerika aan de beurt. Het thema Demonstration of Mastery en leren zichtbaar maken werd door collega’s van https://bns146.org/home/home/ uitgelegd aan de hand van het thema water. Een thema waar kinderen een half jaar mee aan de slag zijn gegaan. Door zo lang met een thema bezig te gaan kan er diepgang gemaakt worden. Hoe simpele vragen als ‘waar komt water vandaan en waar gaat water naartoe? kunnen leiden tot onderzoek naar serieuze onderwerpen en naar zichtbaar maken van het leren in foto’s van waterleiding en in reflectie op wat er geleerd is. Mooi om weer te horen hoe de leerkrachten zelf ook aan het leren zijn. Steeds werkend vanuit de houding: wat een mooie vraag, zullen we dat uitzoeken, ik weet zelf ook niet hoe dat zit. Zo krijgen kinderen de hulp bij het stellen van goede vragen.

Deze ruimte die de kinderen van de Fonkeling en de leraar van bns benoemden kreeg ook een collega van Elzeneind te Oss (Presentatie CES conferentie Crealab). De ruimte om van haar passie haar werk te maken. Ze maakte een heus crealab, samen met de kinderen van de school. Een plek waar kinderen creatief kunnen en mogen zijn, waar ze materialen leren kennen, waar ze mogen prutsen en ontdekken. Een mooie manier om ruimte te maken voor onderzoek, maar ook om ruimte te maken voor de leraar van de kinderen. Minder werkdruk voor de groepsleerkracht en prachtige leerprocessen voor de kinderen.

Zichtbaar makenĀ  is natuurlijke gemakkelijk als het gaat om creatieve processen, maar hoe maak je zichtbaar hoe kinderen en leraren zich voelen (Be Kind, Work hard!). Bij Sterrebos in Oss gebruiken ze daarvoor ‘check in’. Daarmee is voor iedereen die aanwezig is zichtbaar hoe kinderen en leraren in hun vel zitten. Soms willen kinderen hier over praten, maar dat hoeft niet. Een andere manier om zaken zichtbaar te maken is de trots-tas. Een tas met spullen waar je trots op bent. Een kostbare tas met dierbare zaken voor de kinderen.

Helaas moest ik iets eerder weg, dus heb ik de andere presentaties en verhalen niet meer kunnen horen. Dus… wie neemt het schrijfstokje over en schrijft zijn of haar ontdekkingen tijdens het congres?

 

Recommend0 recommendationsPublished in 07: Demonstration of mastery;, 10 principes, Nieuws, Uitwisseling

Deel deze post

2 reacties

  1. Wauw Sandra, wat mooi geschreven.
    Precies dat: Geef de ruimte om eigen keuzes te maken, dan zijn we onszelf en kunnen we laten zien wat we kunnen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *