CES here we come! 

Wat kreeg ik voor de carnavalsvakantie geweldig nieuws! Ik kreeg te horen dat ik mee mag naar Amerika voor CES! Wat een gave uitdaging! Na 7.5 jaar niet meer in het onderwijs te hebben gewerkt ben ik sinds januari weer als leerkracht aan de slag. En ik sta helemaal open om alles in me op te nemen om mezelf te ontwikkelen. En wat een mooie kans komt er nu voorbij. 

Wat ik heel belangrijk vind is om het maximale uit de kinderen te halen. Waar ik me dan ook op wil focussen in Amerika is op ‘t volgende:

Hoe geef je alle verschillende kinderen die er in de klas zitten, de juiste aandacht om meer uit zichzelf te halen? En hoe zorg je ervoor dat je tijd hiervoor hebt? 

Je hebt namelijk zoveel verschillende kinderen in de klas, met allemaal hun eigen persoonlijke ontwikkeling en didactische ontwikkeling. En ik als leerkracht wil hier het maximale uit halen. Maar hoe krijg je dat voor elkaar als er zoveel verschillende kinderen in een klas zitten? Waar haal je de tijd vandaan om alle kinderen de aandacht te geven die ze nodig hebben om het maximale uit zichzelf te halen. Hoe manage je dit met alles wat er verder moet gebeuren?

Maar waar ik ook naar wil gaan kijken is mijzelf als leerkracht en dingen los laten. Wij als leerkrachten hebben vaak een beeld hoe we kinderen naar een eindstreep willen krijgen. Maar ieder kind is natuurlijk anders en uniek en deze weg zal zeker niet hetzelfde zijn voor ieder kind. Mijn leervraag hierbij is dan het volgende:

Hoe begeleid je het proces van eigenaarschap zonder dat jij een leerling naar een bepaalde richting stuurt? Waar laat je het los en waar moet je juist wel bij sturen? 

Ik ben zo benieuwd wat we in Amerika te zien krijgen en vooral wat ga ik meenemen en wat en hoe ga ik het straks toepassen in mijn eigen klas?! 

Recommend0 recommendationsPublished in Reis2019

3 reacties op “CES here we come! ”

  1. Beste Ellen,
    Wat mooi dat je er voor hebt gekozen om weer in het onderwijs te komen werken! En dan direct mee op zo’n mooie reis. Een reis waar je samen met mooie onderwijsmensen de hele tijd bezig bent met onderwijs. Mooi om zo je eigen visie op onderwijs weer scherp te stellen.
    In je leervragen leg je focus op zicht op kinderen, tijd, loslaten en eigenaarschap. Het zou goed kunnen zijn dat deze dingen allemaal met elkaar samenhangen. Al lezend lijkt jouw lat behoorlijk hoog te liggen (logisch, want je wil natuurlijk het beste voor alle kinderen). Wat betekent maken van meer tijd en ruimte voor de ontwikkeling van de kinderen voor jouw lat?

  2. jouw thema lijkt een beetje te liggen in het principe “goals apply to all”. Je vraagt je af hoe je dit managed. Dat is een vraag waar veel collega’s mee worstelen. Je wilt het goed doen voor elk individueel kind, maar je middelen zijn soms beperkt. Probeer eens te bedenken wat er echt toe doet voor jou en voor je leerlingen. In Amerika zul je zien dat collega’s andere keuzes maken ten aanzien van aanbod. (depth over coverage). Ik ben benieuwd wat je daarvan vindt en wat dat betekent voor de keuzes die je zelf wel, of soms juist niet maakt.

  3. Hoi Ellen,
    Heel herkenbaar deze vragen. Uiteindelijk vind je antwoorden in de wijze waarop jij als leerkracht kinderen (wilt) ziet(zien) en hoe je dat omzet in je handelen. Wat heb je nodig om kinderen ruimte, tijd en eigenaarschap te geven. Wat vraagt dat van jou als leerkracht. In Amerika zul je mooi onderwijs gaan zien. Neem mee wat bij jou past, blijf denken in mogelijkheden en bedenk kleine veranderingen/ stappen die je meteen kunt gaan uitvoeren zodra je weer terug bent. Laat je niet verleiden door de waan van alle dag maar hou vast aan de mogelijkheden/ kansen die er echt zijn als je ze wilt zien. Ik wens je een inspirerende reis toe!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: