Skszdgpb

Castle Bridge

Maandag 13 mei 2024, Castle Bridge.

Bij Castle Bridge zijn alle kinderen welkom! Er wordt tweetalig onderwijs aangeboden, de helft van de tijd in het Spaans, de andere helft in het Engels. Op Castle Brigde zitten 157 kinderen, verdeeld over 9 groepen. Iedere groep heeft gemiddeld 17 kinderen en er zijn structureel 2 fulltime leerkrachten aanwezig. Ze werken met combinatiegroepen, behalve de jongste en de oudste kinderen, zij zitten met hun leeftijdsgenootjes in de klas. Een combinatieklas blijft 2 jaar bij dezelfde leerkrachten, hier heeft men bewust voor gekozen. De leerkrachten en kinderen kennen elkaar erg goed en hebben een hechte band. Ouders zijn nauw betrokken bij de school, de lijntjes zijn erg kort en de drempel is laag. Iedereen wordt hier als gelijke beschouwd. Er is respect, gezamenlijkheid en vertrouwen.

We werden bij aankomst ontvangen door José en nadat alle namen genoteerd waren, mochten we de school binnen. In het theater namen we plaats. Vervolgens kwamen de ouders, kinderen en leerkrachten binnen. Iedere maandag wordt de week d.m.v. zang en muziek, met elkaar geopend. Er is aandacht voor hoe iedereen erbij zit, dit wordt doormiddel van een duimgebaar aan elkaar kenbaar gemaakt. We ademen 5 tellen in via de neus en blazen we uit door de mond. De liederen worden in zowel de Engelse taal als Spaanse taal, begeleid door 2 volwassenen (een hiervan is leerkracht, zij speelt piano en djembe en de andere is een ouder, zij speelt op de dwarsfluit ). Iedereen zingt en danst mee, er hangt een gemoedelijke, positieve sfeer.

Daarna is ruimte om de klassen in te gaan voor observaties én gesprekken met leerkrachten.
Leerkrachten werken hard, lopen rond om kinderen kort te voorzien van feedback of een verdiepingsvraag te stellen en lopen door naar het volgende groepje. Kinderen zijn wisselend betrokken. In 2 klassen lagen kinderen te slapen in een hangmat. José vertelde dat zij de kinderen hiervoor de ruimte geven. Een kind kan namelijk niet tot leren komen als hij te vermoeid is. Dat is trekken aan een dood paard. Er wordt echt gekeken naar de behoeftes van het kind.

De manier van contact maken met kinderen spreekt mij erg aan. Leerkrachten omschrijven het gedrag van de leerling, maar geven geen oordeel. Het doel van de leerkracht is dat kinderen zelf nadenken over het gevolg van hun gedrag en dit in het vervolg op een andere manier aanpakken.
Zo praat een kind met zijn buur tijdens een kringactiviteit. Wanneer er na een aantal suggesties geen gedragsverandering zichtbaar is, geeft de leerkracht aan dat zij de leerling helpt een andere plek te kiezen. Hij krijgt een nieuwe kans en er is veel vertrouwen dat dit werkt. Dat blijkt inderdaad het geval te zijn. Leerkrachten zijn positief, rustig en gaan uit van het goede in de kinderen.

Ik wil vooral deze positieve benadering, zonder oordeel vanuit mezelf, maar met ruimte voor de invulling van de kinderen, meenemen in mijn eigen handelen. Hiermee hoop ik het zelfregulerend leren te vergroten.

Vandaag heb ik meerdere vormen van mindfulness gezien. Van het bewust in en uit ademen, naar bedenken waar ben je dankbaar voor bent. Mindfulness wordt ingezet om kinderen bewust te maken van zichzelf en een momentje rust te pakken. Ik merk dat ik me trots voel als ik deze onderdelen terug zie komen op een school, omdat het mezelf ook zoveel moois brengt en ik dit met regelmaat in mijn klas toepas. Ik ben benieuwd of het in de volgende scholen ook zichtbaar is. 

Recommended1 recommendationPublished in Reis2024

Deel deze post

11 reacties

  1. Wat mooi om al zoveel te zien op je eerste dag Mandy! Ik ben benieuwd of je de mindfulness terug gaat zien óf inzicht krijgt hoe op andere plekken, via andere wegen, hetzelfde effect bereikt wordt voor en met kinderen. Er valt zoveel te zien, voelen en horen op deze prachtige scholen. Laat je inspireren en maak daarna bewuste keuzes voor je eigen praktijk!

  2. Mooi Mandy! Super leuk om je vanuit hier te volgen. Jezelf helemaal onderdompelen en dat meenemen wat je aanspreekt. Mindfulness, dat zouden we meer mogen toepassen, mooi om te lezen dat jij dit er uitpikt. Heel veel plezier nog daar in het verre Amerika!

  3. Wauw Mandy! Wat een ervaring, en dat al op de eerste dag. Ik ben heel benieuwd naar je verhalen na deze inspirerende reis. Kan niet wachten!😀

  4. Wat ontzettend inspirerend om zo een kijkje te mogen nemen in allerlei verschillende scholen! Leuk dat je ons meeneemt in je blog en wat fijn dat je er al zoveel mooie dingen uit kunt meenemen. Dat belooft nog wat voor de rest van de reis! Ik ben ontzettend benieuwd!

  5. Wauh, Mandy, wat leuk om je blog te lezen! Ik herken jou erin, als de juf met zo’n positieve instelling zonder vooroordelen, waarbij je kinderen stimuleert en in hun kracht zet. Veel plezier met alle inspiratie, die je opdoet!

    1. Hoi Mandy,
      Wat een leuk en ook herkenbaar. Het brengt de herinneringen weer terug. Ik ben benieuwd naar de inzet van mindfullness en hoe jij dat verder vorm gaat geven in je klas. Geniet nog van de dagen op de scholen in Boston.

      1. Hoi Mandy,

        Leuk om je ervaringen via je blog mee te kunnen beleven en te lezen wat voor inspiratie je er uithaalt.
        Ik ben benieuwd naar je verdere verhalen.

  6. Hoe je kijkt en wil kijken is alles bepalend voor kinderen en hun ontwikkeling. Dit gaan jouw kinderen fantastisch vinden. Go, Mandy!

  7. Wauw Mandy,
    Super om te lezen. Ook heel herkenbaar. Ik kom snel eens bij jou in de klas kijken naar hoe jij mindfulness. Nog veel inspiratie gewenst!

  8. Wat interessant om zo eens meegenomen te worden in een andere schoolcultuur! Ik lees op vele fronten verbinding, wat een mooie kernwaarde! Ik wens je nog heel veel inspiratie toe de komende week!

  9. Lieve duo, wat een mooie nieuwe inzichten! Inspirerend om te lezen…je wordt aan het denken gezet.
    Fijn, die raakvlakken m.b.t. mindfulness. Leuk om dat eens in een andere schoolcultuur terug te zien.
    Op naar je volgende blog!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *