Candy Store

Toverballen, zuurstokken, trekdrop, zure matten, zoute rijen, kikkertjes, spekruiten, kersenlolly’s, likschelpjes, schuimblokken, fireballs, kauwgoms met tatoeage, salmiaklolly’s, lippenstiftsnoep, Engelse drop, poederbuisjes, ufo’s, snoeppapier en… 25 cent… brandend in je hand… eigenlijk wil je alles…

Als ik niet uitkijk loop ik straks ook zo door die scholen in de USA. Want ook ik ben, zoals zo velen, een onverzadigbare juf.
Zoveel ideeën, zoveel input, zoveel interesses. ’s Avonds op de bank komen de ideeën met bakken je tablet binnen, via social media, collega’s en vriendinnen van de opleiding.
Alles nog wel binnen de kaders van het Nederlandse onderwijs.
Dus vaak eenvoudig toepasbaar in je eigen groep. Dit soort ideeën wil ik zeker ook gaan vinden, categorie “praktisch toepasbaar zonder grote beleidsveranderingen”, heerlijk voor ieder die wil.
Maar ik ga mezelf beschermen en er niet te lang bij stil staan, ik ga ze fotograferen en bewaren in het mapje “Candy Store”.

Ik ga me focussen op hoe er binnen het eigenaarschap en het stellen van leerdoelen gedifferentieerd wordt en ik denk dan vooral aan verschillen in zelfbeeld, zelfvertrouwen en motivatie.

Welke vragen stellen leerkrachten dan?
Misschien kan ik dat dan meteen meenemen in gesprekken die we hebben, gewoon alvast oefenen met goede vragen stellen, beetje na-apen …??… geen idee of dat een mogelijkheid is.

Ik ben ook erg benieuwd naar het eigenaarschap van de leerkrachten en hoe er dan toch een doorgaande lijn is.
Welke kaders zijn hiervoor afgesproken?

Ik heb er onwijs veel zin in, ga er voor waken gefocust te blijven op mijn leerdoelen, maar dat mapje “Candy Store” puilt straks vast helemaal uit!

 

Recommend0 recommendationsPublished in 04: Personalization, 05: Student-as-worker, teacher-as-coach, Nieuws, Reisblogs

4 reacties op “Candy Store”

  1. Hallo Carolien,

    Wat een goed idee om je eigen candy store te vullen! Dat geeft je de ruimte om te focussen. Een mooie focus op: eigenaarschap, het stellen van leerdoelen en differentiëren. Ik ben benieuwd welke mooie inzichten jij gaat krijgen tijdens deze reis. Tot snel!

  2. Ah mooi Carolien! Prima combinatie > candy store en toch ook focus proberen te maken. Je vragen bieden volop kans om verder te onderzoeken. Fijn! Kun je nog aangeven bij welke CES principes je dan vooral dat onderzoek van jezelf wilt inrichten > die kun je ook als categorie aangeven (ik kan dat ook hoor > heb ik nu even gedaan > student as worker & personalization > klopt dat ? ). Dan is het later mooi terug te vinden bij de uitwerking van bepaalde principes. Alle moois bij je verdere voorbereiding!

      1. Marly de Jong

        Geweldig Carolien, ik proef het enthousiasme! Ik verheug me op jouw meegebrachte candy’s om samen het onderwijs weer te verbeteren!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: