1000024382

‘Just try’ – Brooklyn New School 

In deze school zijn wij door leerlingen rondgeleid. Zij hebben ons meegenomen naar verschillende klaslokalen. Van deze dag is mij een gesprek met een leerling het meeste bijgebleven. Samen met Odette heb ik gekletst over haar project, haar Journal over New Amsterdam. Ze was op het moment dat ik bij haar in de klas kwam bezig met het schrijven van het stukje over de auteur, in dit geval dus over haarzelf. Ook had ze net haar Journal en haar reflectie af. Zo gaaf hoeveel stappen binnen één project zijn gemaakt. Ze vertelde me dat ze een verhaal moesten schrijven over New Amsterdam. Dit verhaal moest historisch correct zijn. Ze mocht zelf kiezen wie het personage werd en met welke eigenschappen. Ook mocht ze zelf bepalen wat voor schrijfvorm ze wilde gebruiken, Odette had gekozen voor een dagboek. De klas van Odette heeft voorafgaand aan deze opdracht meerdere lessen gehad over de historie van New Amsterdam en ze heeft artikelen gelezen om meer erover te weten te komen. Al deze achtergrond informatie had ze nodig om zelf een verhaal te kunnen schrijven.

Een stukje uit de Journal van Odette:

February 1, 1664

Dear Journal,

My name is Amber. I am 9 years old. I have bright blond hair, and icy blue eyes. My mom always says I have a little bit of happiness in them. My mother is sweet like honey. I feel like I can talk to her about anything. My dad is firm like iron and believes in discipline and has pitch black hair. I also have an older brother named Adam, who is 13. He is more annoying than… well nobody I’ve ever met.

I met a friend named Julia!

We met on the boat and when we were sleeping on hay. It was very itchy and I was disgusted. I know we sleep on ticks back home but the hay part was covered with a very small amount of blanket. We slept next to each other. We just started talking and became friends. Now that we’re in New Amsterdam, she helps me when times get tough. Her family is really nice, which explains a lot.

February 24, 1664

We hear a knock at the door. My father walks up to the door, his stride much smaller than normal. I could tell he was feeling very very scared. He finally reaches the door and very slowly opens it. A man stands at the door and he introduces himself. “My name is Balthazar Stuyvesant, the son of Pieter Stuyvesant.” We are silently waiting for him to talk again. He starts to do it “I’m going around with a petition to not go to war. Would you care to sign it?” My father and mother glare at each other. It’s almost like they know what they’re thinking! My father starts to say, “Yes we would lite to sign.”

Author (Odette):

‘Odette was born in Brooklyn NY. Her favorite hobbies are art, gymnastics and dance. She lives with her mom who works at BNS, her dad who is an author, and her little sister who is six and is in sallys class! She belongs to an amazing class with amazing teachers and amazing kids aka the Chocolate chip cookies. They are great people and great kids.’

Ik heb het gesprek met Odette als heel fijn ervaren. Ze sprak heel open naar mij en liet trots haar werk aan mij zien. Dit soort opdrachten wil ik ook gaan toepassen in mijn eigen onderwijs. De meerdere stappen binnen één onderwerp om zo tot diepgang en tot leren te komen. Leren door fouten te maken, met elkaar te praten, vragen te stellen en elkaar feedback te geven. “’Just try’ Is the key to everything”. Deze laatste zin geldt ook voor mij, 

just try.

Recommend0 recommendationsPublished in Geen categorie

Deel deze post

2 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *