Be the best version of you

“Being the best version of you”, dat is waar het vandaag voor mij om draaide. Dat is het overkoepelende van wat ik wil meenemen naar Nederland. 

Ik heb deze reis zoveel mooie dingen gezien, zoveel ideeën op gedaan en ik wil zoveel gaan uitproberen in de klas. Aan de andere kant weet ik dat het niet allemaal tegelijk kan en dat ik de druk voor mezelf niet ineens te hoog moet leggen, maar beetje bij beetje wat dingen wil gaan veranderen in mijn manier van lesgeven. Wat ik mooi vond is dat er vandaag op Parker werd gezegd dat je niet alles hoeft te kunnen, zo lang je maar over de vaardigheden beschikt om te leren wat je wil leren. Door over deze vaardigheden te beschikken haal je het beste in jezelf naar boven en word je de beste versie van jezelf. 

Vandaag ben ik tot de ontdekking gekomen dat dit eigenlijk ook in mijn klas speelt. Competitie speelt tussen de kinderen in mijn klas soms een grote rol. De een wil de stoerste zijn, de ander de grappigste, weer een ander wil het slimst zijn en nog een ander wil het best zijn in voetbal. Dit is een groot verschil met de kinderen die we vandaag gesproken hebben. Een van de kinderen zei over de school Parker: ‘It’s not about being the best in class, but being the best version of you’. Dit zou ik mijn klas graag mee willen geven.

Een van mijn ideeën om hieraan bij te dragen, is om de kinderen veel meer inzicht te geven in de doelen waaraan we werken. Bijvoorbeeld door middel van een doelenbord. Ook wil ik de kinderen voor- en/of na een toets laten reflecteren op deze doelen. Op deze manier wil ik dat ze zelf inzicht krijgen in wat ze goed en minder goed kunnen, want een punt voor een toets zegt niks. In mijn vorige blog vertelde ik al dat ik hoop op een dag geen toetsen meer af te hoeven nemen.

Gaaf op Parker vond ik dat ze niet werkten met punten bij het checken of leerlingen doelen behalen, maar dat ze de kinderen inzicht gaven in hoe ver ze binnen een doel zijn: beginning (beginnend) / approaches (in ontwikkeling) / meets (beheersing) / exceeds (blinkt hierin uit). Ook lieten ze de kinderen zelf steeds reflecteren. Bij beginning, approaches en meets stond ook voor ieder leerdoel aangegeven wat er mee bedoeld werd en dus wat er voor nodig was om ‘beginning’ ‘approaches’ te laten worden. Ik ben van mening dat je hiermee de kinderen verantwoordelijk maakt voor het eigen leerproces. Ik weet ook zeker dat dit één van de redenen is, waarom kinderen op Parker zo gemotiveerd zijn.

Ik hoop dat ik als ik over een tijdje deze blog terug lees, ik al in de fase ‘approaches’ of ‘meets’ ben wat betreft de bovenstaande doelen. Ik heb in ieder geval heel veel nieuwe energie om maandag weer lekker te kunnen starten. 

Wie weet tot snel!

Recommend0 recommendationsPublished in Reis2019

5 reacties op “Be the best version of you”

  1. Maaike, de beste versie van jezelf zijn… Dat geldt ook voor leraren. Mooi dat jij bouwstenen hebt gevonden om vanaf maandag een betere versie van jezelf te zijn. Blijf mooie stappen zetten in jouw ontwikkeling als leraar. Goede reis terug en volgende week veel plezier met de eerste stappen.

  2. Wat mooi Maaike dat je verbinding maakt tussen wat je voor de kinderen in je groep wenst en de leerstappen die je daarvoor zelf wilt maken. Misschien ook een ‘ doelenbord’ voor jezelf ?. En de kinderen net als jezelf de tijd gunnen, die kleine stappen waarover je schrijft voor jezelf. Hele goede thuisreis!

  3. Hettie van der Aa

    Maaike, wat een mooie en leerzame ervaring is deze reis voor jou geweest. En jij als beginnend leerkracht hebt nog genoeg tijd om jou stappen en doelen beetje voor beetje te kunnen gaan te behalen.
    Ik ben trots op jou!! xxx

  4. De beste versie van jezelf … daar zeg je eigenlijk alles mee. Ik kijk er naar uit om getuige te mogen zijn van jouw proces. En op het moment dat ik een bijdrage hieraan kan leveren hoor ik het graag. Een goede thuisreis en tot maandag!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: