20240516 113351

Beginning, approaching and meeting

Vandaag was de eerste dag Francis W. Parker Charter Essential School. Een high school in de buurt van Boston die de ces-principes in gebruik hebben.

Een school die project gebaseerd is en waar er geen punten gegeven worden, maar er gewerkt wordt met feedback en revisie. Ook wordt er op deze school niet per sé gekeken naar het product, maar naar het proces wat er gebeurt tijdens het maken. Zo zijn er allemaal skill areas waarnaar gekeken worden, zoals writing, reading, oral presentation, research en artistic expression. Skills die in het leven heel goed van pas komen. Het leren over de vakken komt dus vanzelf door het werken aan de projecten. Om heel eerlijk te zijn, zou ik het denk ik lastig te vinden om dit zo los te laten. Maar hier laten ze zien dat het werkt.

Feedback en revisie is een onderwerp wat deze week vaker terug is gekomen en waar ze ook hier een succesvol verhaal van hebben gemaakt. Ik zie hier zeker de voordelen van en zou dit graag willen proberen in de klas.

We kregen vandaag de vraag: ‘Wat heb je vandaag gezien, waar je school van zou kunnen profiteren?’

Mijn eerste antwoord was dan ook de feedback en de revisie. Ik denk dat de leerlingen bij ons op school daar veel van kunnen leren en ikzelf ook. Een leerkracht gaf aan dat hij bij het geven van feedback ook echt kijkt naar de persoon en wat voor feedback die specifieke persoon nodig heeft. Hierbij kan gedacht worden aan het stellen van kritische vragen, vertellen wat er beter kan of juist vooral aangeven wat er al goed is en daar meer de focus op leggen. Door de band die de leerkrachten met de kinderen hebben, kunnen ze hier goed op inspelen.

Op Francis W. Parker Charter Essential School besteden ze ook veel tijd aan tijd met de studenten. Deze tijd heet advisory en is elke dag kort aan het begin van de dag en aan het einde van de dag. In deze tijd praten ze over het weekend, spelen ze spelletjes en praten ze over dingen als daar de behoefte aan is. Ook helpen de leerkrachten de leerlingen met zelfregulatie, dus bijvoorbeeld het praten over deadlines en checken waar de studenten staan op dat moment. Ook hier is de rol van de leerkracht voor coach en is er vertrouwen van beide kanten.

Oké, weer terug te gaan naar de vraag die gesteld was aan ons. Zelfregulerend vermogen is iets wat ik de afgelopen dagen veel gezien heb. Door alle projecten die de leerlingen maken en de vrijheid en het vertrouwen dat ze daarbij krijgen is er veel eigenaarschap en maken de leerlingen de opdrachten ook echt voor zichzelf. Projecten zijn in dit geval het medium om de leerlingen eigenaarschap te geven en ze hierin te begeleiden. Vaker projecten (al zijn het maar kleine projecten) zouden hiermee dus kunnen helpen.

Op bijna alle scholen die we hebben bezocht deze week staan er twee leerkrachten of een leerkracht en leerkrachtondersteuners voor de klas. De leerkrachten hebben hun eigen specialisaties en ondersteunen elkaar. Hierdoor is er veel aandacht voor de leerlingen en kunnen kinderen met speciale behoeften begeleiding krijgen in de klas. Dit is iets waar elke school denk ik wel van zou kunnen profiteren. Ik realiseer me alleen ook dat dit niet zo makkelijk te verwerkelijken is.

Morgen gaan we nog een keer naar Francis W. Parker Charter Essential School en naar verwachting zullen we nog meer leuke werkvormen krijgen met vragen om over na te denken. Ook gaan we morgen in gesprek met ouders, waar ik zeer nieuwsgierig naar ben. Hoe hebben ze bijvoorbeeld de keuze gemaakt voor deze school en wat vinden ze van de manier van lesgeven hier.

Recommend0 recommendationsPublished in Reis2024

Deel deze post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *