“Be the reason someone smiles today”. Deze quote stond in een van de gangen van de Boston Art Academy geschreven. Het laat je weer even denken aan het allerbelangrijkste, namelijk passie en liefde voor het onderwijs, voor jouw taak als leerkracht en vooral voor het kind.
“It’s not important what I want. It’s important what the school and children need” – Leerkracht Boston Arts Academy.
Dat zou de basis moeten zijn voor ons onderwijs, want dat is toch waar we het voor doen?
“They want to know: Who’s got my back” – Leerkracht Boston Arts Academy.
“A good teacher makes an effort to know me” – Student Parker Essential School.
Zoals ik in mijn vorige blog al beschreef denk ik dat we niet voor het kind moeten staan, maar juist naast het kind. We moeten kinderen begeleiden en coachen om de beste versie van zichzelf te laten zijn, maar we moeten kinderen juist ook de ruimte en tijd geven om dit zelf te ontdekken en te leren.
“Teacher talk less. Students talk and think more” – Ambitie Codman Academy.
“Motivation is like a fireplace. The teacher is feeding the fire” – Student Parker Essential School
Oftewel de leerkracht, ons leerkracht gedrag, doet er toe en heeft veel impact op het onderwijs en het kind. Tuurlijk blijven er altijd dingen waar we geen grip op hebben of niks tegen kunnen doen, maar er zijn ook veel dingen die we wel kunnen doen.
Wat wil ik als leerkracht meer doen?
Ik wil kinderen meer ruimte en tijd geven om fouten te maken, om te groeien en te ontdekken. Ik wil reflecteren een veel grotere rol geven in mijn onderwijs. Ik wil naast het kind staan. Ik wil kinderen aanzetten tot kritisch denken en ze soms ook gefrustreerd laten zijn, zodat ze zelf komen tot een plan of oplossing. Ik wil vragen stellen en niet meteen antwoord geven. Ik wil luisteren naar wat kinderen te zeggen hebben.
“I don’t need to be perfect at my job” – Leerkracht Boston Arts Academy.
“I don’t want to be on an island” – Leerkracht Boston Arts Academy.
Ik wil een hele hoop, dat is duidelijk, maar ook ik heb de ruimte en tijd nodig om dit te ontdekken. Ook leerkrachten mogen fouten maken en ontdekken wat wel en niet werkt. Ook leerkrachten moeten blijven reflecteren. Ook leerkrachten hebben het nodig dat er iemand naast ze staan.
Wat heb ik dan nodig?
Ik heb mijn collega’s nodig. Samen kunnen we sparren, organiseren, reflecteren, luisteren en nog veel meer. Samen staan we sterk en samen zorgen we ervoor dat we kinderen laten glimlachen.
“Together we can be the reason children smile” – Amber
Recommended1 recommendationPublished in 05: Student-as-worker, teacher-as-coach, Reis2023, Reisblogs
3 reacties
Mooie conclusie Amber. Alleen samen kunnen we er het beste van maken!
Tot gauw!
Wauw, inspirerende blogs. Tot snel!
Mooi geschreven Amber en ik wens met je mee. Het kan alleen maar samen.