20240513 150434

‘Ask the right questions’ – Castle Bridge – dag 1

Vandaag was het zover! De eerste school die we mochten bezoeken stond vandaag op het programma. Castle Bridge School. Niet een helemaal onbekende school aangezien José (een leraar op deze school) ons tijdens de CES-bijeenkomst al bijzonder had weten te inspireren. Hierdoor was ik erg nieuwsgierig naar de school als ‘community’.

Met mijn doel in mijn achterhoofd (‘Hoe zorg ik ervoor dat leerlingen intrinsiek gemotiveerd blijven/worden en hoe betrek je de kinderen daarbij?’) wilde ik vanuit deze ‘focus’ kijken wat er alleemaal gebeurde en te zien was.

Iedere maandagochtend begint de school met een zogenaamde ‘community sing’ waarbij zowel ouders als kinderen letterlijk zingend en dansend de week beginnen. Prachtig om te zien hoe natuurlijk de leerkrachten daar de leiding pakken. Een leerkracht begint met het klappen van een ritme en deze klappen de leerlingen na. Hierdoor had hij snel de aandacht van de kinderen. Hij checkt meteen met de kinderen in (steek je duim ophoog hoe je je voelt) en hij laat de kinderen naar elkaars reactie kijken. Diegene die de leiding heeft tijdens het zingen is een muziekdocent en de dwarsfluit werd bespeeld door een ouder (ouderbetrokkenheid is het ene jaar hoger dan de andere en dus ook meer of minder muziekmakers). De liedjes zijn zowel Engelstalig als Spaanstalig en er worden verschillende gevoelens in verwerkt.

Het applaus na een liedje was een ‘silent handshake’. De sfeer is gemoedelijk en de focus ligt op het samen muziek maken (en niet het helemaal stil zijn of het allemaal mee moeten zingen). Terwijl het laatste liedje speelt, lopen de kinderen met de leerkrachten mee naar de klas. En ja, leerkrachtEN. Minimaal 2 leerkrachten heeft een klas, waarvan er 1 gespecialiseerd is in gedrag en de andere voor de algemene educatie. Zo kunnen ze van en met elkaar leren, elkaar helpen en zorgen voor differentiatie in de 2st/3st grade en de 4st/5st grade (combinatiegroepen).

Na de rondleiding kregen we de kans om in alle klassen sfeer te proeven. We mochten binnenlopen waar we wilden. Er waren veel dingen die me opvielen en raakten. De ‘highlights’:

– Word work in 2st/3st grade. 3 rondes van 10 minuten waarin kinderen op allerlei manieren te maken krijgen met taal en schrijven. Alles staat in relatie met het thema planten. Bij ieder groepje zat een leerkracht (ongeveer 5 leerlingen) en deze waren constant in interactie met de kinderen. Opvallend was de vraagstelling van de leerkrachten.

1. Een groepje maakte een presentatie over planten. De informatie haalden ze uit boeken.

2. Een groepje beantwoorde vragen over planten en schreef deze op.

3. Een groepje kreeg een foto te zien met allerlei onderdelen van een plant als woordenschat.

4. Een groepje had een Engelse zin over een plant en deze moesten ze eerst vertalen naar het Spaans en daarna in andere woorden in het Engels zetten.

Daarnaast rook je in de klas overduidelijk de geur van planten. Ook waren er overal hoekjes met plantpotten.

– Voorlezen. Na het voorlezen vroeg de leerkracht ‘How did the book make you feel?’. De kinderen kregen de opdracht om dit met maatjes te bespreken. Ondertussen kon de leerkracht luisteren en de spullen pakken voor de volgende les.

Tijdens het bespreken hiervan vroeg de leerkracht of het herkenbaar is voor anderen. Ze vroeg of de kinderen het teken wilde maken, als ze hetzelfde dachten (een soort telefoon teken, die je naar jezelf en de ander wijst).

– Meditation time’ in 4st/5st grade. Kinderen zaten in een kring voor het bord. Ze mochten zelf kiezen of ze gingen liggen of bleven zitten. ‘Rainbow relaxation: Mindfullness for Children’ stond aan op Youtube. Kinderen namen dit serieus en dat was mooi om te zien.

– Muziekles door een muziekdocent in 2st/3st grade. Wat prachtig om te zien hoe de leerkracht de kinderen meenam in de reflectie op hun eigen werk.

1. Eerst hadden ze hun ‘optreden’ gedaan

2. De leerkracht gaf de opdracht om met je maatje uit te wisselen wat er goed ging en wat er de volgende keer beter kon.

3. De leerkracht had het optreden opgenomen en ging het samen met de kinderen terugluisteren. Wat hoor je nu en wat kon er nu beter en wat ging goed? Hoor je het nu anders?

– Een kind sliep in de ‘peace space’ in de Kindergarten. Opvallend was dat de andere kinderen gewoon verder speelden/ontdekten en ze hem met rust lieten. Na de observatiemomenten was er nog een reflectiemoment om samen terug te kijken op wat we allemaal gezien/gehoord hadden. Ik bracht in dat in het bijzonder vond om te zien dat de rest zo met zichzelf en het spel bezig was, terwijl die leerling aan het slapen was. José vertelde prachtig vanuit welke visie zij dit kind met rust laten en laten slapen. De afspraken op de hele school zijn:

1. Take care of your body

2. Take care of your learning

3. Take care of each other

4. Take care of the classroom

Hij vertelde over de schrijnende thuissituatie van dit kind en vertelde vanuit punt 1 dat dit kind eerst voor zijn lichaam moet zorgen, voordat hij er aan toe is om tot leren te komen. De ‘peace space’ is ervoor bedoelt om rust te pakken en je even af te zonderen, zonder dat je de groep verlaat. Je bent en blijft ‘part of the group’.

Hoe mooi dat ze vanuit deze visie steeds een doordachte keuze maken.

Om nog terug te komen op mijn doel, er zijn veel koppelingen te maken met de visie die zij hebben in combinatie met de intrinsieke motivatie van de leerlingen. Daarnaast luisteren ze ook naar wat de kinderen interessant vinden en daar sluiten ze dan op aan.

Ik ben erg benieuwd naar de dag van morgen en hoop dat José ons weer heerlijk kan inspireren zoals hij dat als geen ander kan. Voor nu, weltrusten!!! 

Recommended1 recommendationPublished in 05: Student-as-worker, teacher-as-coach, Reis2024, Reisblogs

Deel deze post

7 reacties

  1. Fijne inspirerende eerste dag lees ik zo. Waarschijnlijk ook intensief. 🙂
    Heb je ook veel van de school als community gezien buiten de gezamenlijke opening?

  2. Wat een prachtige dag hebben jullie gehad! Hoe mooi is het om te lezen dat een kind in eerste beginsel goed voor zichzelf moet zorgen voor het tot leren kan komen. Ik kan zo een aantal voorbeelden uit jouw dagelijkse praktijk bedenken voor wie dit van toepassing is.
    Wat neem je hierin mee voor jouw leervraag? Wat wil of kan je direct invoeren in je groep? Ik ben heel benieuwd.

  3. Klinkt als een rijkdom aan beelden, Anne!
    Wat raakt jou het meest?
    En dit is nog maar dag 1!
    Laat je maar heerlijk inspireren!

  4. Wat een mooi verslag Anne! Alsof ik er zelf bij was. Je bent op zoek naar de grote HOE vraag met betrekking tot motivatie, en betrokkenheid. Wat gebeurt er met de kinderen? Zag je de verwondering? Wat maakte dat die verwondering er was? Hoe werd die betrokkenheid vastgehouden? En dan een vraag voor jou: wat doet dat met jou? Wat raakt je echt? Waar lag jouw verwondering en wat neem je mee terug naar Nederland? Hoe ga jij zorgen voor die magie in jouw klas?

    Ik wens je een heel mooie dag op de volgende school. Op zoek naar antwoorden niet alleen vanuit de school, maar ook vanuit jou.

  5. He Anne,
    Wat fijn dat er ruimte is om van alles te bekijken en zo een goed de sfeer te proeven. Fijn dat er ook ruimte is om antwoorden te krijgen op het waarom van sommige keuzes. Ben je geïnspireerd en heb je dingen gezien die je in je eigen onderwijspraktijd zou willen toepassen?

  6. Anne! Die intrinsieke motivatie van kinderen > is jouw intrinsieke motivatie! Hoe wil jij naar kinderen kijken? Met hen leren? En hen verantwoordelijkheid geven? Go, Anne!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *