Andere blik, andere gedachten

Ondertussen zijn we in Boston en hebben we NYC achter ons gelaten. Wat een verschil in de stad! Er is ineens rust, geen drukte. Er is ineens laagbouw, geen wolkenkrabbers. Het is ineens donker in de avond, geen licht van reclameborden. En er is ineens Mission Hills en geen TNS.

En dat verschil mag er allemaal zijn. En toch ga ik mijn gevoel tussen beiden scholen vergelijken, terwijl ik eigenlijk weet dat ik dit niet moet doen. Ik kies er bewust voor het wel te doen.

Ik werd vandaag ondergedompeld in een school die aan het knokken was. Een school die tegen beter weten in, tegen hun visie in, werkt voor The State. Ik zag de oerkracht in de leerkrachten naar boven komen. Ik zag leerkrachten strugglen. Ik zag leerkrachten lesgeven alsof er niets anders bestond. En wat werd ik daar blij van, omdat ik mezelf kon verplaatsen in hen. Het mag wel eens fout gaan, het mag wel eens niet zo lopen als gepland, maar de volgende dag sta je er weer voor 100%. Dit gevoel had ik niet op TNS. Daar kreeg ik het gevoel alsof het altijd allemaal goed gaat. Een bubble. En dat kan niet. Dat gaat niet. Dat bestaat niet. Ik vond deze openheid vandaag erg prettig om te voelen, omdat ik ook niet altijd mijn dag heb, het ook wel eens niet gaat en er de dag erna weer sta, omdat mijn leerkracht hart er weer voor wil gaan.

Hoe mooi is het om jezelf kwetsbaar op te stellen en daar weer van te leren! Ik neem hier vandaag mee dat het niet altijd allemaal goed hoeft te gaan, maar dat je er de dag erna weer het beste van maakt.

Verder wil ik nog graag terugkomen op de reflectie van deze dag, omdat ik het vandaag op Mission Hills heb teruggezien. Systemen en structuren was waar onze opdracht over ging. Wij in Nederland kennen heel veel systemen en structuren. Misschien soms wel veel te veel. Het moet allemaal hetzelfde, zodat het niet verwarrend is voor de kinderen, maar waar is en blijft ons eigenaarschap. Dat van de leerkracht. Systemen en structuren moeten er zijn. Een school kan niet zonder. Juist die systemen en structuren moeten wij zien als kaders. Kaders waarbinnen wij ons onderwijs kunnen geven. Vanuit eigen ideeën, gedachten en inspiraties. Wij moeten loslaten dat het allemaal op dezelfde manier moet gaan. Het doel staat voorop en daar ga je mee aan de slag, dat is het kader en hoe je dat doet, bedenk jij, omdat jij vindt dat dit het beste is voor jouw leerlingen. Dit gaat tijd kosten en gaat niet meteen lukken. Dit wordt een proces waarin ik ga botsen met hetgeen ik de afgelopen 8 jaar heb gedaan, maar waar ik echt iets mee wil. Ik ga het klein starten en hopelijk verder uit kunnen breiden in de loop der jaren. Hopelijk kan ik mijn team inspireren en krijg ik hen daar vanuit mijn enthousiasme in mee.

Recommend0 recommendationsPublished in 04: Personalization, Reisblogs

Deel deze post

5 reacties

  1. Bjorn, Natuurlijk mag het fout gaan. Natuurlijk lopen zaken weleens niet zoals gepland. Als leerkracht werk je met kinderen. Jij en de kinderen zijn mensen. Soms heb je even je dag niet, soms gebeuren er ongeplande dingen. Zolang je met passie je vak doet, zolang je gericht bent op het leren van de kinderen doe je de juiste dingen vanuit professionele intuïtie. Omdat leren en lesgeven persoonlijk is kan het niet allemaal op dezelfde manier gaan. Werkend vanuit wat de kinderen nodig hebben en wat bij jou past maak jij andere keuzes dan je collega. Toch zoek je samen ook naar houvast en gebruiken we systemen en structuren om overzicht te houden. Zolang deze helpend zijn en passen bij jouw visie op onderwijs is dat goed.

  2. Ayla zei het vandaag heel goed: What you see is what you get. Het is geen show, geen goednieuwsprogramma. We hebben vandaag de school mogen zien zoals het is. Wat een voorrecht. Geen opsmuk, mooie praatjes, maar een eerlijk en open gesprek, met name over de balans tussen voldoen aan wat er van je gevraagd wordt door overheid enerzijds, en wat je zelf voelt als goed progressief onderwijs vanuit “het kind centraal” anderzijds.
    Die worsteling herkennen je collega’s misschien ook wel. Ik zou zeggen, ga er het goede gesprek maar een keer over aan!

  3. Mission Hills heeft vandaag duidelijk veel indruk op je gemaakt. Wat fijn! Een leraar is net een mens, met goede en betere dagen. Sandra schrijft het al: systeem geeft structuur. De professionele jij geeft inhoud aan onderwijs aan het kind, aan de groep. Wij juichen op school experimenten toe. Wat past bij jouw groep. Hoe wil jij lesgeven binnen Daltononderwijs, wat bindt ons, wat laten we los. Hoe geef je eigenaarschap aan het kind.
    Alvast goede reis terug Bjorn. We gaan met ons team een mooi gesprek voeren.

  4. Hoi Bjorn

    Systemen en structuren kunnen je duidelijkheid en houvast geven en dat is zeker nodig wanneer een school duidelijk zoekend is naar de goede weg. Je kunt ze gebruiken om je indrukken een plekje te geven binnen de organisatie van je eigen klas.
    Over een tijdje wens ik je het lef om buiten de kaders te denken. Ik ben benieuwd wat er dan gebeurt…

Laat een antwoord achter aan Koen Vogels Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *